EuroNcap, som har ansvaret for å gjennomføre omfattende kollisjonstester for å sjekke sikkerheten i nye biler, har gjort testene enda et hakk tøffere. Dermed er det blitt vanskeligere å oppnå toppkarakteren fem stjerner.
Se utdrag fra den nye testingen i videoen øverst
I en ny «frontkollisjon» mot en bevegelig barriere, møter «bilene» hverandre i 50 kilometer i timen. Den skal ikke bare avsløre skadeomfanget til passasjerene i bilen, men også hvordan bilen påvirker motparten i kollisjonen. For eksempel blir det målt hvordan en stor bil skader en mindre bil.
Dette er blitt en nødvendig test etter hvert som større SUV-er blir stadig mer vanlige i trafikken.
Tøffere for SUV-er
Tidligere har testene bare vist hvordan en bil oppfører seg i kollisjon mot en bil av samme størrelse og vekt. De har vist en liten bil i kollisjon med en annen liten bil. Det er ventet at det vil bli betydelig vanskeligere å oppnå toppkarakter i denne nye testen – ikke minst for store SUV-er.
Sidekollisjoner er en av de vanligste ulykkestypene som medfører død eller alvorlig skade for passasjerene i bilen. De nye testene setter derfor at sterkere fokus på dette, med en tøffere test og høyere krav for å klare fem stjerner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger