Første som gjør dette

Er det mulig å kjøre fra Nordpolen til Sydpolen i elbil? Ja, mener ekteparet Ramsey. I mars starter de på turen.

EKSTREM TUR: Turen ekteparet Ramsey skal ut på er 27 000 kilometer lang og går gjennom is, snø, kulde sand og ørkenvarme. Kjøreturen starter i mars og om nesten ett år skal de nå Sydpolen.. Foto: Nissan
EKSTREM TUR: Turen ekteparet Ramsey skal ut på er 27 000 kilometer lang og går gjennom is, snø, kulde sand og ørkenvarme. Kjøreturen starter i mars og om nesten ett år skal de nå Sydpolen.. Foto: Nissan Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det høres ut som en umulig oppgave, og har aldri tidligere blitt forsøkt i en elektrisk bil. Turen som det britiske ekteparet Chris og Julie Ramsey skal ut på er 27 000 kilometer lang, skal ta elleve måneder og går gjennom alt fra snøstormer og skruis til tropevarme og ørkensand.

Bilen de skal bruke er Nissans nye elbil Ariya. Islandske Arctic Trucks, som er berømt for sine ekspedisjonsbiler, har bygd om bilen slik at den får svært høy bakkeklaring, store 39-tommers hjul som passer for terrengkjøring og bedre beskyttelse av batteri og understell.

Ellers er dette en standard Ariya. Den har den samme batteripakken og firehjulsrekken som bilen du kan kjøpe i butikken her hjemme. Det vil si; en drone for bruk til rekognosering og fotografering kan ta av og lande på det spesielle takstativet. I tillegg har det kaffe-elskende ekteparet utstyrt bilen med en espressomaskin.

NESTEN ORIGINAL: Bortsett fra høyere bakkeklaring og enorme hjul, har ekspedisjonens Nissan Ariya den samme batteripakken, firehjulstrekken og øvrige teknikken som bilen du kan kjøpe i butikken. Foto: Nissan
NESTEN ORIGINAL: Bortsett fra høyere bakkeklaring og enorme hjul, har ekspedisjonens Nissan Ariya den samme batteripakken, firehjulstrekken og øvrige teknikken som bilen du kan kjøpe i butikken. Foto: Nissan Vis mer

Nesten original

Chris Ramsey, som leder ekspedisjonen, har vært spesielt opptatt av at bilen de kjører skal være så original som mulig:

- Vi har gjort minimale endringer på bilen, for å vise hva en slik elbil kan klare under vanskelige kjøreforhold. Når det gjelder drivverk, batteri og de fleste andre tekniske innretninger, er ikke vår Nissan Ariya annerledes enn den du kan kjøpe i butikken, forklarer Ramsey.

Det er langt mellom ladestasjonene i arktiske strøk. For å sørge for strøm til batteriet, er det utviklet en spesiell pakke for produksjon av fornybar energi, plassert i en henger bak bilen. Denne pakken inneholder blant annet en liten vindturbin og et solcelle-anlegg.

Til Sydpolen

Kjøreruten som ekteparet har valgt er ikke beskrevet i NAFs veibok. Den starter på den magnetiske Nordpolen i mars, går derfra gjennom Canada, USA og Sør-Amerika, ned til Punte Areas i Chile. Bilen faktes deretter ned til Antarktis for den siste strekningen ned mot Sydpolen.

LADESTASJON: Det er langt mellom ladestasjonene i Arktis, så ekspedisjonen har med seg en liten vindturbin og et solcelleanlegg som skal gi fornybar strøm til batteriet. Foto: Nissan
LADESTASJON: Det er langt mellom ladestasjonene i Arktis, så ekspedisjonen har med seg en liten vindturbin og et solcelleanlegg som skal gi fornybar strøm til batteriet. Foto: Nissan Vis mer

- Målet med turen er blant annet å rette oppmerksomheten mot klimaendringene, som er mest synlig i de arktiske områdene. Underveis kommer vi til å rapportere om alle de positive og spennende initiativene som kommuner og enkeltpersoner vi treffer på turen har satt i verk for å motvirke klimaendringene. Vi forsøker noe som aldri har væt gjort før. Det er det som gjør denne turen så spennende, sier Julie Ramsey, som har tittel som kartleser og co-driver.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer