Med elbil-revolusjonen i full sving, går utviklingen av nye bilmodeller raskere enn noen gang. Rekkevidda øker kraftig, de lader raskere og får mer utstyr. Biler som var populære bestselgere for bare to-tre år siden, er plutselig blitt lite attraktive.
BMW i3, Hyundai Ioniq og Renault Zoe er typiske eksempler. En dag kjemper de i toppen, noen dager seinere løper kundene etter nye, mer moderne konkurrenter.

Disse nye elbilene kommer i år
Hva skjedde med disse tre, og hva skjedde med Toyota Prius, bilen som satte alle verdens bilfabrikker på hybrid-kjøret?
Vi har plukket ut fem biler som forsvant i 2022, og vi prøver å forklare hvorfor de er borte og om fabrikken har en erstatter på gang.
BMW i3

Helt til det siste har BMW i3 vært en populær elbil blant norske kunder. Da den kom på markedet høsten 2013 var dette en av de første bilene som var bygget fra bunnen av som ren elbil. Den hadde lette materialer som aluminium, kullfiber og plast og spesielle lettrullende hjul.
Dermed var den også en dyr bil å bygge og i tillegg ganske upraktisk for flere enn to personer. BMW har trolig aldri tjent særlig med penger på i3.
Nå er det altså slutt.

Sammenliknet med de nye konkurrentene, er rekkevidda er for kort i forhold til prisen. Så langt har BMW ikke lansert noen etterfølger, og SUV-en iX, som koster godt over 500 000 kroner, er den rimeligste elbilen du kan kjøpe fra den tyske produsenten i dag.

Lad raskt og rimelig
Hyundai Ioniq Electric
Norske bilkjøpere sto i kø da Hyundai lanserte sin første elbil Ioniq høsten 2016. Dette var plutselig en elbil (også hybrid og ladbar hybrid, men de ble ikke populære i Norge) med god plass, bra rekkevidde til en rimelig pris.

I tillegg viste det seg at Hyundai hadde teknologi som ga bedre prestasjoner enn konkurrentene, også når det gjaldt rekkevidde på vinterføre.
Den ble kåret til Årets Bil i Norge i 2017.
Tiden har imidlertid gått litt fra denne bilen også, samtidig som Hyundai har lansert nye modeller som Kona Electric, Ioniq 5 og Ioniq 6. Nå er det biler som er bygget fra bunnen av som rene elbiler som gjelder.

Renault Zoe

Nå kommer smellen
Da Renault lanserte Zoe i Norge i 2012, fikk den en treg start. Dette blant annet på grunn av at den ikke kunne lades hjemme - noe flere forhandlere «glemte» å fortelle kundene.
Etter hvert ble dette rettet opp og Zoe ble en billig og populær bil i Norge. I perioder var den en av de mest solgte elbilene her hjemme.

En kollisjonstest hos EuroNCAP i fjor, der bilen ble belønnet med null av fem stjerner, viste at tida hadde gått ifra Zoe. Den hadde ikke det sikkerhetsutstyret som de moderne konkurrentene har. I fjor sommer ble siste Zoe levert til kunder i Norge.
Neste år kommer Renault med en kompakt elbil med klare trekk fra 70-tallets suksessmodellen 5.
VW e-up og Skoda Citigo
Dette er historien om en småbil med bensinmotor som i 2013 også fikk elektrisk drivverk. Den hadde to søsken, Skoda Citigo IV og Seat Mii, og sammen ble de elbilene for de som bare hadde behov for en liten bybil med relativt kort rekkevidde på 16 mil. I 2019 kom en oppgradert utgave med rekkevidde på 25 mil.
Nå er det takk og farvel til disse tre, små elbilene. Alle de tre fabrikkene i VW-konsernet jobber med å utvikle nye, elektriske småbiler.
er ingen dato for lanseringen satt, men trolig snakker vi om 2024-2025. Fabrikkene har ikke hastverk med disse små, rimelige bilene, for her er marginene for inntjening små, samtidig som teknologien, inkludert batteriene, er dyr.
Toyota Prius
Først sa konkurrentene at hybrid-teknologien som Toyota hadde utviklet til sin Prius-modell, bare ville bli en døgnflue. De siste åra har stort sett alle bilprodusenter tatt i bruk hybridteknologien som kombinerer bensinmotoren med en elektrisk motor. Nå er femte generasjon Prius rett rundt hjørnet, men til Norge kommer den ikke. Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, forklarer hvorfor:
- Til Europa kommer nye Prius bare som ladbar hybrid. Det skjer samtidig som norske myndigheter fra nyttår kutter den avgifts-fordelen som ladbare hybrider har hatt. Det betyr at nye Prius rett og slett blir for dyr, sier Olsen.
Dermed er det over og ut for bilen som satte verden på hybrid-kjøret.