Subaru XV ble introdusert i 2012, og var i prinsipp en Impreza med ekstrem bakkeklaring samt skliplater og plastbreddere.
Samtidig som ny Impreza lanseres i disse dager, kommer også en ny XV som følger samme triks som forgjengeren. Modellen er selve storselgeren hos Subaru her hjemme.

Én av disse blir Årets Bil 2018
Når XV nå kommer i helt ny utgave, er kjøreegenskaper, sikkerhet og fremkommelighet hovedfokus. Bilen vil bli levert med 1,6- eller 2,0-liters bensin boxermotor på henholdsvis 114 og 156 hester. Dieselmotor tilbys ikke denne gangen.
Giringen skjer trinnløst gjennom Subarus Lineartronic girkasse og Subarus symmetriske firehjulsdrift, en enkel og vedlikeholdsfri løsning AWD system. Dette er en helt ny bil, laget på Subaru fabrikkens nye «Subaru Global platform» som det visstnok har tatt fem år å utvikle.

Plattformen er klargjort for helelektriske og hybride løsninger og møter alle krav som er forventet frem til 2025. Subaru er imidlertid tause angående om, eller når, det skjer.
Den lille bilprodusenten har sin fulle hyre med å levere nok med nåværende kapasitet. De ønsker ikke å gamble med teknologi de ikke vet hvordan politikerne vil skattelegge i fremtiden. For mens Subaru var helt ute da de en gang ikke klarte å levere diesel og automat, er drivlinja deres plutselig helaktuell igjen i Europa med bensin og trinnløs automat.
Bedre kjøreegenskaper
Den nye XV skal ha blitt bedre både når det gjelder vibrasjon og støy, mer stabil på veien og krengning skal være redusert med 50 prosent, blant annet på grunn av et dobbelt så stivt karosseri og et hårfint lavere tyngdepunkt (0,5 cm)

Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystemet - EyeSight - som inneholder kjente funksjoner som pre-kollisjonsbremsing, pre-kollisjon gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i f.eks en vegg dersom du har satt bilen i feil gir, adaptiv fartsholder, start-varsling(som sier fra når foranliggende bil i køen kjører videre), filskiftvarsler og vinglevarsler.
Subaru hevder deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i XV og utgjør nå en viktig del av deres såkalte DNA, som består av boxermotor, firehjulsdrift og sikkerhet.
Slik kjører den
Vi kan hvert fall fastslå at nye XV har tatt et stort sprang når det gjelder kjøreegenskaper, uten at det har gått på bekostning av komfort. Når den utfordres, er den vesentlig raskere, mer stabil og lettere kontrollerbar enn forrige modell. Det kan også skyldes at felgdimensjonen er blitt større og dekkprofilen tilsvarende lavere. Den nye leveres med 17- og 18 tommere og vår testbil var skodd med 225/55R18.

Ifølge Subaru gjør deres nye bremsecalipere at bremsene er langt bedre enn sammenlignbare konkurrenter, som for eksempel Golf, og de biter godt fra seg.
Men noen rakett er den riktignok ikke. Motoren henter ut både effekt og dreiemoment høyt oppe og automatkassa dytter villig på med turtall. Ved hardkjøring er det ikke så rart, men ved pen kjøring, hadde det vært ok å slippe å se nåla nærme seg 4.000 til stadighet.

Du kan tvangskjøre girkassa via sju forhåndvalgte gir, men tvangskjøringen av stålreima, som for øvrig er 10 prosent kortere for å spare deler, går litt treigt, så det føles ikke helt riktig. Mye tyder på at kundene ikke bryr seg så mye om dette, for Subaru har kuttet ut alle andre typer girkasse.
Firehjulsdriften har ikke snev av differensialsperrer, men XV er utstyrt med X-Mode. Med et trykk på denne knappen i hastigheter under 30 km/t, blir motor og girkasse optimalisert og om nødvendig låst akkurat på et ønsket turtall, både i oppover og nedoverbakker for å utnytte optimalt moment eller motorbrems. I tillegg gjør ESP-systemet alt den kan for å opprettholde eksakt samme hastighet på alle hjul, uavhengig av grep.
Inni
Alt er nytt, men interiøret er fortsatt Japansk. Det vil si litt lite raffinert i forhold til tyskerne, selv om det er brukt kunstskinn med sømmer på nær sagt alle overflater.
Skjermen er blitt større og betjeningen av den er enkel. På en liten skjerm oppe ved ruta, kan du få en rekke valgfri info ved å trykke på en egen knapp på rattet. Mellom de tradisjonelle instrumentene har man en ganske omfattende kjørecomputer, blant annet.
Du får XV i fire utstyrspakker, Base (bare 1,6), Pluss pakke, Sikkerhets- og navigasjonspakke og Sport Premium. Prisene starter på 329.800 kroner. Vi kjører den velutstyrte Sport Premium-modellen. Den koster 419.800 kroner og da får du med 18-tommere, takluke, sideskjørt, elektrisk justerbare seter, nøkkelfri adkomst og start, 8-tommers skjerm med navigasjon og bedre lyd, aluminiumspedaler fotgjengervarsler bak og automatisk nedblending av fjernlys.
Vi sitter godt i førerstolen, mens man må like å sitte høyt som passasjer. Rattet får vi trukket godt til oss og artikkelforfatteren blir gledelig overrasket over å sitte godt bak seg selv i baksetet, til tross for sine 190 cm. Kupéen er riktig så romslig, med andre ord.
Bagasjerommet på moderate 385 liter har 40/60 deling med «hemmelig» rom og repparasjons-kit. Den kan også leveres med reservehjul.
Konklusjon: Subaru har gjort en solid jobb med sikkerhet, komfort og kjøreglede med nye XV.
Startprisen er ikke oppsiktsvekkende lav, men når man tar med at prisen inkluderer mye utstyr og ikke minst en bra firehjulsdrift, blir bilen plutselig veldig interessant for mange. Den har flere konkurrenter, som f.eks. Toyota C-HR og Skoda Karoq med lavere inngangspris, men krysser du av for automat og firehjulstrekk, får du så absolutt greit med bil for pengene.
Les også:
Subaru Outback
Subaru Forester
Subaru Levorg
Testresultat
Subaru XV 2.0i
Tradisjonelt høy driftssikkerhet, høy bakkeklaring, automat.
Litt høyt støynivå, noe høyt forbruk (vi havnet på 0,7 l/mil), litt svak motor, høyt turtall ved akselerasjoner.
Subaru Impreza | 2,0 i |
Motor: | Boxer4, 16V, turbo, bensin |
Slagvolum: | 1 995 ccm |
Effekt - o/min : | 156 hk / 6000 |
Dreiemoment - o/min: | 196 Nm / 4000 |
0-100 km/t: | 9,8 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Forbruk: | 0,7 l/mil |
CO2-utslipp: | 159 g/km |
Tankvolum: | 50 liter |
L/B/H: | 446/180/161 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 225/40/R18 |
Bagasjerom: | 385/1310 liter |
Egenvekt: | 1 439 kg |
Hengervekt: | 1400 kg |
Pris fra (2.0) kr: | 379 800 |
Pris Sport Premium kr: | 419 800 |