Denne uka har vært særdeles bra for Tesla. De har nemlig nådd to viktige milepæler - én globalt og én her i Norge:
- Totalt over 1.000.000 produserte elbiler
- 50.000 registrerte biler i Norge

Får enda lengre rekkevidde
Det er ikke så rent dårlig, for en liten bilprodusent som kun har laget fire elektriske bilmodeller, og som ikke har holdt på i så mange år (grunnlagt i 2003).
Tallene viser også at det ikke er langt unna at én av 20 produserte Tesla-elbiler havner i lille Norge.
3/10 mest solgte
Først ut var den lille sportsbilen Tesla Roadster i 2008. Til tross for at den fikk relativt mye oppmerksomhet ble det bare solgt 111 eksemplarer her til lands.
Det var først da den første «ordentlige bilen» - Model S - kom for salg, at salget tok av. Til tross for at dette var og er en dyr elbil, er dette fortsatt merkets mest solgte modell i Norge, med over 20.000 registreringer.

Ren utklassing
Men stadig nærmere kommer Model 3. Etter at salget startet i starten av 2019, har minstemann - den såkalte «Folke-Teslaen» - allerede nådd 16.000 registreringer her. Dette tallet vil øke relativt mye i løpet av mars - da Tesla tradisjonen tro leverer flest biler i kvartalets siste måned (mars, juni, september og desember).
Også salget av den fjerde modellen (ikke i kronologisk rekkefølge) - SUV-en Model X - tusler og går. Til nå er det registrert over 13.000 av denne her på berget.
De mest solgte elbilmodellene i Norge
# | Bilmodell | Antall solgt | Andel |
1. | Nissan Leaf | 60162 | 20.99 % |
2. | Volkswagen Golf | 43812 | 15.28 % |
3. | Bmw I3 | 25889 | 9.03 % |
4. | Tesla Motors Model S | 20632 | 7.20 % |
5. | Kia Soul | 18107 | 6.32 % |
6. | Tesla Model 3 | 16115 | 5.62 % |
7. | Tesla Motors Model X | 13241 | 4.62 % |
8. | Renault Zoe | 12580 | 4.39 % |
9. | Hyundai Ioniq | 9863 | 3.44 % |
10. | Volkswagen Up! | 9662 | 3.37 % |
46. | Tesla Roadster | 111 | 0,04 % |
Tabellen viser de de historiske registreringstallene over elbiler (bilmodell) i Norge, fram til og med formiddagen, onsdag 11. mars 2020. Som tabellen viser er det fortsatt Nissan Leaf som har suverent best registreringstall. Disse dataene er ikke 100 prosent korrekte, men har lav feilmargin. Kilde: Elbilstatistikk.no
Fornøyde i Norge
Den norske kommunikasjonssjefen er godt fornøyd med de norske tallene.
- Det er ingen tvil om at Tesla har blitt godt mottatt i Norge, og vi tror det henger sammen med at mange familier gjerne vil ha en helelektrisk bil nummer én, som dekker alle behov i hverdagen, sier Even Sandvold Roland til Dinside.

Tidligere har selskapet blitt kritisert for hvordan de har håndtert ettermarkedet, men kommunikasjonssjefen mener både service og ladeinfrastruktur fungerer godt nå.
- Samtidig rigger vi oss med tanke på fortsatt vekst fremover, sier han.
- Ser dere for dere å nå 100.000 biler i nær framtid?
- Nøyaktig hvordan vi tror fremtiden ser ut kan jeg ikke kommentere i detalj, men det er vel ingen hemmelighet at det er mange som gleder seg til Model Y kommer på markedet.
Snart 2 millioner
Det var mandag 10. mars Elon Musk twitret om den gobale milepælen, om én million produserte biler. Bilen det er snakk om var nettopp en rød Model Y, ifølge selskapet.
Model Y er på en måte SUV-versjonen av Model 3, som ennå ikke er klar for det norske markedet. Den er imidlertid spådd å selge godt her til lands også.
To milliongrensen skal dermed ikke være langt unna, på globalt nivå riktignok. Selskapet har tidligere gått ut med et mål om å levere hele 500.000 biler i løpet av inneværende år.
Det er imidlertid langt igjen til kjemper som Toyota og Volkswagen som bygger om lag ti millioner biler i året.
De mest solgte elbilene i Norge
# | Merke | Antall |
1. | Nissan | 66134 |
2. | VW | 53590 |
3. | Tesla | 50.099 |
4. | BMW | 25899 |
5. | Kia | 19245 |
6. | Hyundai | 15347 |
7. | Renault | 14609 |
Tabellen viser de de historiske registreringstallene over elbiler (merke) i Norge, fram til og med formiddagen, onsdag 11. mars 2020. Disse dataene er ikke 100 prosent korrekte, men har lav feilmargin. Kilde: Elbilstatistikk.no
Utfordret bransjen
Den norske medlemsorganisasjonen NAF skryter av hva Tesla har fått til.
- De utfordrer bilbransjen. Ikke bare i Norge, men i hele verden. De representerer noe helt nytt som resten av bransjen nå prøver å ta igjen. Tesla er et tech-selskap som har satt fire hjul på teknologien. Og teknologien er ikke bare bilen, men et eget økosystem i form av blant annet oppdateringer online og en egen, godt utbygd ladeinfrastruktur, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

Han poengterer at Tesla har en fordel av at de ikke har produksjon av tradisjonelle biler og at de er den første rene elbilprodusenten med suksess.
- Bilmarkedet i Norge har forandret seg siden Tesla kom. De har vært en av bidragsyterne til at elektrifiseringen av bilparken har gått mye raskere enn noen våget å tro for fem år siden. Det forteller mye at Tesla Model 3 var Norges mest solgte bilmodell i 2019 og at Tesla nå runder 50.000 biler på norske veier.
- Langt foran konkurrentene
Kommunikasjonsrådgiveren mener Tesla har introdusert to praktiske ting rundt selve bilhandelen.
- Reservasjon og netthandel. Det å sette seg på venteliste på elbilmodeller har blitt vanlig, men det var såvidt jeg husker Tesla som satte i gang med dette - særlig med Model 3. Og det at kjøpet først og fremst er basert på bestilling på internett, var noe nytt som vi ser flere og flere begynner med, særlig av nye elbilprodusenter. Og i stedet for prøvekjøring som mange ønsker når de kjøper bil, har Tesla introdusert at du har en kort prøveperiode når du får bilen, hvor du kan levere den tilbake om du ikke er fornøyd, sier Sødal.

Varsler batteri-sjokk
I tillegg mener han Tesla har vist at en elbil kan fungere helt fint som hovedbil eller til og med den eneste bilen i en husholdning.
- Dette også av to årsaker; rekkevidde og lading. God rekkevidde kombinert med planlagt utbygging av ladenettverk, gjør at de fremdeles ligger langt foran konkurrentene. Selv om andre bilprodusenter nå kommer med biler med god størrelse og rekkevidde, er lynlade-mulighetene på langtur fremdeles begrenset i Norge.
Ikke bare solskinn
Til slutt understreker Nils Sødal at det bare har vært positive ting for Tesla i det norske markedet.
- De slet lenge med ekstremt lange ventelister for reparasjon. Det har blitt noe bedre, men viser at det fremdeles er viktig å tenke hele verdikjeden når man selger et produkt. Det er ikke bare å få bilene på veien, man må også kunne hjelpe kundene sine når det oppstår problemer, sier han.