Bilbransjen har slitt med tilgangen på halvledere under hele coronapandemien, men det ser ifølge bransjen ikke ut til å være bedring i sikte med det første.
Ifølge Volkswagen Group - konsernet som blant annet huser merker som VW, Skoda, Audi, Cupra og Porsche - må kundene måtte forvente lange leveringstider i noen år til.
I et intervju med finansnettstedet Boersen-Zeitung (ekstern lenke) sier finansdirektør Arno Antlitz at han tror tilgangen på mikrobrikker ikke vil normaliseres før i 2024, siden produsentene av mikrobrikker ikke vil kunne møte etterspørselen før da - til tross for at det skal investeres store pengesummer på å bedre produksjonskapasiteten.
– Situasjonen bør bedres i 2023, men det strukturelle problemet vil fortsatt ikke være løst da, sier Antlitz til nettstedet.
Volkswagen-importøren
I Norge har blant annet elbilen Skoda Enyaq lidd av veldig lange og uvisse leveringstider. DinSide har spurt den norske Volkswagen-importøren, Harald A. Møller, om situasjonen.
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Øyvind Rognlien Skovli, mener ting er i ferd med å endre seg.
– Selv om det fortsatt tar noe tid før situasjonen er helt normalisert, merker vi fortløpende effekten av tiltak som er iverksatt. Det kommer biler til landet som løpende utleveres til kunder, forteller han.

På spørsmål om konkrete framtidige leveringstider på biler som Skoda Enyaq, Volkswagens ID-biler, Audi e-tron og Q4 e-tron og Cupra Born er Rognlien Skovli mer vag.
– Så avhenger leveringstiden på enkeltmodeller til utstyrsnivået på enkeltbestillinger, og den forferdelige situasjonen i Ukraina har komplisert bildet for bilbransjen ytterligere, sier han til DinSide.

Pass på elbilfella
Corona og krig
Volkswagen er imidlertid langt fra alene om å slite med levereingene. Til Neue Zuercher Zeitung bekrefter BMW-sjef Oliver Zipse også situasjonen.
– Vi er midt i chipmangelen. Jeg regner med at det blir bedre neste år, men det vil fortsatt være grunnleggende mangel i 2023, sier han til det tyske nettstedet.
Ifølge seniør kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF er det stor variasjon i leveringstid på elbiler.
– Først skapte pandemien trøbbel med mikrochip-mangel og så kom krigen i Ukraina, og tilgangen til viktige råvarer ble dårligere, forklarer Sødal overfor DinSide.

– Slik kan du løse utfordringen
Et av utfordringene med lange leveringstider er også uforutsigbarheten med tanke på pris. Flere importører har den siste tiden skrudd opp prisene, i tillegg til at det er varslet innføring av elbilmoms fra og med 2023.
Sødal mener du som bilkjøper har du noen valg i denne situasjonen, med både fordeler og ulemper knyttet til seg.
– Du kan vente på den bilen du ønsker og beholde den du eier i dag lenger en planlagt. Ulempen med det er at både bilen du skal kjøpe blir dyrere før den leveres, mens bilen du skal selge taper seg i verdi.

– Du kan også tenke alternativt. Flere bilmerker leverer fortsatt innenfor normale leveringstider.
– Eller hva med å lease eller abonnere på bilen i stedet? Det er mulig å disponere bil uten å eie den. Et alternativ er også å abonnere på bil frem til drømme-elbilen leveres.