Salgstallene for nybilmarkedet, slik de er uttrykt gjennom registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), er på plass og viser at også bilsalget til en viss grad tok sommerferie.
Topp 20 i juli - bilmodeller:
1 | Nissan Leaf | 980 |
2 | Volkswagen Golf | 537 |
3 | Toyota Yaris | 334 |
4 | BMW i3 | 284 |
5 | Skoda Octavia | 277 |
6 | Toyota Rav4 | 270 |
7 | Volkswagen T-Roc | 259 |
8 | Mitsubishi Outlander | 244 |
9 | Audi A3 | 242 |
10 | Toyota C-HR | 239 |
11 | Volkswagen Passat | 234 |
12 | Hyundai Ioniq | 199 |
13 | Toyota Auris | 181 |
14 | Mazda CX-5 | 168 |
15 | Volkswagen Tiguan | 168 |
16 | BMW 2-serie | 154 |
17 | Skoda Kodiaq | 149 |
18 | Audi Q7 | 140 |
19 | Peugeot 3008 | 131 |
20 | Subaru XV | 123 |
I juli ble det nemlig bare registrert 9611 nye personbiler, 1865 færre enn i juli 2017. Det er en nedgang på 16,3 prosent fra tilsvarende måned i fjor.
Dessuten var det én registreringsdag mer i juli i år, så fallet målt i daglig gjennomsnitt var på over 20 prosent. Faktisk må vi helt tilbake til finanskrisens dager i 2009 for å finne en lavere registreringstakt enn i måneden vi har lagt bak oss.

I hvor stor grad det er varmen og det fantastiske været som har holdt folket ute av bilforhandlernes lokaler, gjenstår å se når sommerstatus kan gjøres opp uti september.
Men en faktor som utvilsomt spilte inn, er at en rekke ladbare hybrider mistet noe av avgiftsfordelene de hadde hatt til da.
Dermed falt også andelen såkalte plug-in hybrider fra 4000 biler og 25 prosent markedsandel i juni, til under 1500 biler og 15 prosent i juli. Bare Audi A3 og Q7 samt BMW 3-serie og Porsche Cayenne økte fra samme måned i fjor i denne kategorien.
Svakere ladbart generelt
Elbilsalget holder seg høyt, men også disse hadde en litt svakere måned i juli og gjorde at andelen ladbare biler totalt kom under 40 prosent igjen.
Det ble registrert 2293 nye elbiler, en oppgang på 25,7 prosent fra juli 2017. 23,9 prosent markedsandel blant personbilene i juli er likevel svakere enn de over 25 prosentene i juni og 26 prosent hittil i år. Vi kan altså snakke om en viss grad av revansj for fossilbilene i juli i forhold til årets foregående måneder.
Seks av de såkalte nullutslippsbilene var for øvrig hydrogenbiler - én Toyota Mirai og fem Hyundai Nexo.

Angående elbiler er det litt viktig å se på parallellimporten, da det tas mange så å si nye elbiler inn til landet utenom importørenes vanlige kanaler. Således ble det bruktimportert 808 elbiler i juli. Det er 286 flere enn i juli 2017 - en økning på 55 prosent. De tre mest bruktimporterte elbilene er Kia Soul Electric, Nissan Leaf og VW e-Golf, foran BMW i3 og Hyundai Ioniq.
Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3101 elbiler i juli, 32 prosent opp fra juli 2017.
Førstegangsregistrerte elbiler i juli og etter 7 måneder:
Nye og parallellimporterte
Modell | juli 2018 | hittil i 2018 |
1. Nissan Leaf | 1231 | 8566 |
2. Volkswagen e-Golf | 520 | 4353 |
3. BMW i3 | 341 | 3396 |
4. Kia Soul Electric | 299 | 2959 |
5. Tesla Model X | 44 | 2243 |
6. Tesla Model S | 26 | 1910 |
7. Renault Zoe | 66 | 1450 |
8. Hyundai Ioniq Electric | 226 | 1537 |
9. Opel Ampera-e | 93 | 529 |
10. Volkswagen e-up! | 42 | 376 |
11. Fiat e500 | 27 | 309 |
12. Nissan e-NV200 | 48 | 213 |
13. Peugeot iOn | 14 | 151 |
14. Ford Focus | 10 | 116 |
15. Mitsubishi I-MiEV | 16 | 116 |
16. Mercedes-Benz B-klasse | 12 | 115 |
17. Chevrolet Bolt | 16 | 99 |
18. Citroen C-Zero | 5 | 88 |
19. Smart ForTwo | 13 | 85 |
20. Peugeot Partner | 12 | 50 |
21. Toyota Rav4 EV | 5 | 39 |
22. Smart ForFour | 0 | 30 |
23. Citroen Berlingo | 7 | 27 |
24. Hyundai Kona Electric | 3 | 19 |
25. Jaguar I-Pace | 1 | 2 |
26. Chevrolet Spark EV | 1 | 3 |
Diesel over 20 prosent igjen
Fordelingen av nybilsalget etter drivlinje var for øvrig som følger i juli: Bensinbiler ledet an med 27 prosent andel, deretter fulgte de nevnte elbilene med 23,8, diesel fulgte med 21,2 prosent (under 15 prosent i juni), foran de ladbare hybridene (15,1 prosent) og hybridene (12,8 prosent).
Topp ti diesel etter 7 måneder i 2018
1. Skoda Octavia | 1216 |
2. Volkswagen Tiguan | 741 |
3. Skoda Kodiaq | 677 |
4. Mazda CX-5 | 594 |
5. Volvo V90 | 540 |
6. BMW X1 | 537 |
7. Ford Mondeo | 532 |
8. Ford Kuga | 526 |
9. Skoda Superb | 474 |
10. Peugeot 5008 SUV | 453 |
De vanlige hybridene har hatt nedgang fra i fjor både i juli (ned 30 prosent) og hittil i år (ned 19 prosent fra i fjor). Denne kategorien domineres av Toyota, som står for 85 prosent av hybridregistreringene og dermed naturlig nok lider under svakket salg. Toyota er for øvrig ned 31 prosent i juli og må gi fra seg andreplassen på registreringsstatistikken bak Volkswagen, til Nissan. Hittil i år er nedgangen for Toyota på 16 prosent.
Jevnt over gjennomføres for øvrig under halvparten av nybilkjøpene av privatpersoner. Den såkalte næringsandelen av personbilsalget i juli var 52,3 prosent; det er 2,0 prosent høyere enn i juli 2017. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer også privatleasing, og økningen i næringsandelen skyldes i stor grad økningen i nettopp privatleasing.
Bilmerkenes topp 20 etter 7 måneder
Merke | Juli -18 | Hittil 2018 | Endring |
TOTALT | 9611 | 86.356 | -3,5 % |
1. Volkswagen | 1519 | 11.664 | -9,5 % |
2. Toyota | 1112 | 9022 | -16,2 % |
3. Nissan | 1157 | 7940 | +79 % |
4. BMW | 599 | 7277 | -5,1 % |
5. Volvo | 411 | 6599 | +6,4 % |
6. Skoda | 660 | 4463 | -16,8 % |
7. Mercedes-Benz | 274 | 4333 | -33,4 % |
8. Tesla | 64 | 4110 | +63,1 % |
9. Ford | 314 | 3467 | -14,2 % |
10. Audi | 601 | 3405 | -18,2 % |
11. Peugeot | 332 | 3268 | +7,1 % |
12. Mitsubishi | 317 | 2662 | +0,5 % |
13. Kia | 291 | 2647 | +3,9 % |
14. Mazda | 318 | 2341 | -12,4 % |
15. Hyundai | 303 | 2294 | +5,4 % |
16. Opel | 273 | 1997 | -14,4 % |
17. Renault | 151 | 1908 | -15,9 % |
18. Suzuki | 141 | 1527 | -24,1 % |
19. Citroen | 130 | 1149 | -14,8 % |
20. Subaru | 211 | 1069 | +9,2 % |
_______________________________________________________________________________