Fra 100 til 0 på 30 meter

Bremser er ikke lenger hva det var. Nå er både understell og dekk med i prosessen som skal føre til at bilen stopper - og resultatene er oppsiktsvekkende.

Fra 100 til 0 på 30 meter
Publisert

Du har sikkert opplevd det. Den kvalmende følelsen av å komme til kort - eller retter sagt å komme litt for langt. Akkurat så langt at lyden av metall som bøyes, og glass som knuser overdøver radiokåseriet.

For selv om bilen som greier å stoppe på 30 meter fra 100 kilometer i timen neppe kommer til å utrydde ulykkene med verdens enkleste skyldfordeling, kan den meget vel komme til å redusere dem.

Revolusjonerende

Å greie å redusere bremselengden fra snaue 40 til 30 meter på en mellomklassebil er revolusjonerende, hittil er det bare rendyrkete løpsbiler med brede sliks-dekk som har greid å bremse tilsvarende raskt.

Hemmeligheten er naturlig nok ny teknologi, og slett ikke bare det faktum at bremsene har blitt bedre. For bremsing dreier seg om friksjon med underlaget, og da har dekk så vel som fjæring en viktig rolle.

Sensor i dekket

Derfor har Continental utviklet dekk med en innebygget sensor i dekkets sider. På den måten kan dekket og bilens ABS-system utveksle informasjon om hvor mye mer dekket tåler av bremsekraft før det slipper taket i vegbanen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer