27. februar ble det som kan bli en storselgende elbil til neste år avduket, nemlig Polestar 2, den første 100 prosent batterielektriske bilen fra Volvo-datterselskapet Polestar.
Den får en batteripakke på 78 kWt og en rekkevidde på opp mot 50 mil, med to elmotorer som yter 408 hestekrefter.
Bilen blir nå vist for publikum på bilutstillingen i Genève. Polestar 2 er en kombi-sedan med stor bakluke og i størrelsesorden som Tesla Model 3.

Startet med hybrid
Polestar var tidligere motorsport- og høy-ytelses tuningdivisjonen til Volvo, men ble skilt ut som eget merke for å utvikle egne elektrifiserte biler, uten å fornekte et visst slektskap med Volvo.
Den første Polestar-bilen, logisk nok kalt Polestar 1, ble vist i fjor og er en høy-ytelses hybridbil med lang rekkevidde på bare strøm (150 kilometer oppgitt), og mye krefter (600 hestekrefter). Pris: Cirka 1,4 millioner kroner.

Blir volumprodusent

Polestar 2 får startpris på 390.000 kroner - har startknappen i setet
elbil24Den eksklusive GT-en blir ikke produsert i store volum, og elbilen Polestar 2 blir den første modellen som skal produseres i større antall og til en pris overkommelig for langt flere.
Produsenten vil for øvrig fra og med denne modellen konsentrere seg om batterielektriske biler og mye tyder på at Polestar 1 blir første og eneste hybrid.

Luksus-hybrid med Volvo-aner
Det er allerede annonsert en neste elektrisk modell fra merket, ved navn - ikke overraskende - Polestar 3.
Jobber også for Volvo
Den foreløpig bare såvidt eksisterende produsenten fortsetter også med aktiviteter for moderselskapet Volvo, og bidrar med teknologi og ekspertise med henblikk på å gi bilene skarpere og mer engasjerende kjøreegenskaper. Et eksempel på det er den hye Volvo S60 T8 Polestar Engineered.
Polestar tilbyr også programvareoppgraderinger for Volvo-modeller.
Først til Oslo
Verdens første «Polestar Space», altså deres første presentasjonslokale, er i Øvre Slottsgate 7 i Oslo.
Den norske satsingen vil bli ledet av Thomas Andresen, som tidligere var produktsjef hos Volvo.
