27. februar ble det som kan bli en storselgende elbil til neste år avduket, nemlig Polestar 2, den første 100 prosent batterielektriske bilen fra Volvo-datterselskapet Polestar.
Den får en batteripakke på 78 kWt og en rekkevidde på opp mot 50 mil, med to elmotorer som yter 408 hestekrefter.
Bilen blir nå vist for publikum på bilutstillingen i Genève. Polestar 2 er en kombi-sedan med stor bakluke og i størrelsesorden som Tesla Model 3.
Startet med hybrid
Polestar var tidligere motorsport- og høy-ytelses tuningdivisjonen til Volvo, men ble skilt ut som eget merke for å utvikle egne elektrifiserte biler, uten å fornekte et visst slektskap med Volvo.
Den første Polestar-bilen, logisk nok kalt Polestar 1, ble vist i fjor og er en høy-ytelses hybridbil med lang rekkevidde på bare strøm (150 kilometer oppgitt), og mye krefter (600 hestekrefter). Pris: Cirka 1,4 millioner kroner.
Blir volumprodusent
Den eksklusive GT-en blir ikke produsert i store volum, og elbilen Polestar 2 blir den første modellen som skal produseres i større antall og til en pris overkommelig for langt flere.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger