I fjor ble det solgt nye Tesla-er for cirka sju milliarder kroner i Norge. Med henholdsvis 4981 og 3633 solgte elektriske biler var Model X og Model S Norges fjerde og åttende mest solgte bilmodeller.

Disse skiltene tar over etter EV
Men nå kan det gå mot slutten. I en Twitter-melding i natt, norsk tid, meldte Tesla-gründer Elon Musk at selskapet allerede fra mandag av ikke vil ta imot bestillinger på Tesla Model S eller Tesla Model X, med den minste tilgjengelige batteripakken, 75 kWt.
2018 var et vanskelig år for Elon Musk - les mer om det her.
Det vil si at, om ikke selskapet bestemmer seg for å tilby en ny batteripakker, det kun er 100D- og P100D-alternativene (begge med 100 kWt-batteripakke) som er igjen på de to populære elbilene. Dermed blir også prisene for billigste Model S over 160.000 kroner dyrere fra mandag av.

En helt ny Tesla er snart klar for produksjon. Her er det vi vet
Istedenfor 660.500 kroner vil billigste Tesla Model S da koste 823.300 kroner. 865.800 kroner er hva du må ut med for Tesla Model X 100D, mens den utgående 75D koster 717.400 kroner - en forskjell på nærmere 150.000 kroner.
Dette med forbehold om at prisene fortsetter på dagens nivå. Tidligere har Tesla fjernet 60 kWt- og 90 kWt-alternativene.

Anette fikk den første Tesla Model 3 i Norge - lenge før alle andre

Tesla Model 3-prisene klare
Dette gjelder i Norge
Tesla Norge bekrefter overfor Dinside at 75 kWt-batteriet blir fjernet som et alternativ på Model S og Model X fra mandag.
- Jeg kan bekrefte at det fortsatt er mulig å bestille 75 kWt-varianter frem til den angitte datoen, forteller kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Dinside.
- Estimert levering til Norge er i mars, ved bestilling i dag, fortsetter han.

Bilen som har blitt døpt «Folke-Teslaen» av mange, Tesla Model 3, kommer snart til Norge (les mer i bildelenken over/til høyre). Det spekuleres i at den kan være noe av årsaken til at storesøsknene nå får færre og dyrere alternativer.
Elbilnettstedet Electrec tror Model S og Model X vil få nye batterialternativer senere.
I Norge har Tesla ingen ytterligere kommentarer.
