Fra testloggen

Gode sjøegenskaper og solid innredning preger svenske Ryds 515 GTX. Men spesielt spennende er den ikke.

Motor og sjøegenskaper

På hekken bar vår svenske venn en 70-hesters firetakter levert av Evinrude. Det vil si – motoren er egentlig en Suzuki DF 70. For Evinrude har ikke tro på firetakts teknologi, men har likevel valgt å bruke Suzukis firetaktere til de har ferdigutviklet sitt omstridte Ficht-program.

Suzukis DF 70 kjenner vi fra før som en svært god motor. Og den blir ikke dårligere om det står Evinrude på dekselet. Ryds 515 GTX og den japanske firetaktsteknologien fant fort tonen. Toppfarten målte vi til litt over 28 knop, og dro vi av mellom 1.000 og 1.500 omdreininger koste skroget seg i en marsjfart på rundt 20 knop. I denne farten skar skroget sjøen imponerende godt. Skrangling fra interiøret var også så godt som fraværende.

Ryds 515 GTX utmerket seg på alle måter som en sjødyktig båt. Og med den siviliserte motoriseringen var båten like trygg og sjødyktig som den var kjedelig. Med 90 hissige totakts hester ville nok Søta Bror fått søvnen ut av øynene litt brennkvikt.

Plass og innredning

Ryds 515 GTX er bygd på bowrider-konseptet. Svenskene har klart å utnytte plassen i skroget på snaue 17 fot på en tilfredstillende måte: Litt trangt er det forut i baugen, men ellers er bowrideren både rommelig, funksjonell og elegant.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer