Bilmessen i Frankfurt er heller ikke i år noen revolusjon, men viser at tendensene vi har konstatert de siste årene forsterkes. Finanskrisen har hatt noen uheldige konsekvenser – for eksempel er verken Honda, Mitsubishi eller Nissan til stede i Frankfurt i år. Det er dyrt å stille på bilutstilling og for disse aktørene er nok Tokyo – om en drøy måned – og de amerikanske messene viktigere.
Ingen depresjon
Men totalt sett er det ingen depresjon å spore når vi vandrer gjennom messehallene i Frankfurt. Motgang sporer til innsats får vi tro, og kreativiteten er det ingenting å utsette på. På miljøfronten roer det seg litt; nå er det lite hysteri å spore, bare en målbevisst jobbing mot det som en dag skal bli et null-utslipps-transportsystem (puh!).
Storstilt elbilsatsing
Mest tydelige på akkurat det er Renault – og deres massive nærvær forklarer muligens at den japanske partneren Nissan ikke egentlig behøvde å stille opp. Intet mindre enn fire miljøvennlige konsepter maktet den franske produsenten – som den senere tiden har oppnådd svært lovende fremganger i diverse kvalitetsundersøkelser – å ryste ut av ermet. En av modellene, en batteridrevet familiebil, vil innen kort tid settes i produksjon og testes ut i Israel og Danmark. Minst 100.000 elbiler av denne typen skal der settes i drift med hjelp av infrastruktur som det California-baserte selskapet Better Place er i ferd med å få på plass (Hurtiglade-stasjoner og batteribytte-stasjoner).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger