Fransk åpning i norsk bilmarked

Ola Nordmanns bilpreferanser er i endring. I dag kjører én av tre nordmenn Ford, Opel, Mazda eller Volvo. Men disse bilmerkene har én ting til felles - de har mistet tiltrekningskraft.

Publisert
Sist oppdatert

Statistikk kan i utgangspunktet virke kjedelig. Men når man setter ulik statistikk sammen, kan man ofte finne både spennende og overraskende resultater. Som for eksempel hvis man kobler statistikken over Norges totale personbilbestand sammen med statistikken over det norske nybilsalget. Da vil man nemlig finne ut av Ola Nordmanns bilpreferanser har forandret seg kraftig de siste årene.

Fremgang for Peugeot

La oss for eksempel ta en titt på det tre franske bilmerkene. Peugeot, som kun utgjør 3,9 prosent av det totale norske personbilmarkedet, har hittil i år kapret hele 7,7 prosent av det norske nybilsalget. Det betyr, hvis denne utviklingen fortsetter, at Peugeot på sikt vil utgjøre en langt større del av den norske bilparken. Dette lover godt for dem som lever av dette merket i Norge, ikke minst verksteder og reservedelsleverandører.

Fremadstormende lillebrødre

Peugeot er storebror blant de franske merkene i Norge, men ikke den eneste franskmannen som gjør det godt. Renault, som kun utgjør 2,1 prosent av bilparken, har hittil i år klart å karre til seg hele 3,9 prosent av nybilsalget. Og ny-frankofile nordmenn ser også ut til å la seg sjarmere av Citroën, som nå har 3,3 prosent av det norske nybilsalget. Med tanke på at dette merket kun utgjør 1,9 prosent av bestanden, er fremgangen kraftig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer