- Med disse prisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading om å bytte til elbil.
- I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeringen, i en pressemelding.

Kø for denne
Bakgrunnen er at bystyret i Oslo denne uka vedtok en betydelig prisøkning på kommunens ladepunkter. Tall fra Elbilforeningen viser at prisene blir opptil 170 prosent høyere enn de har vært, og i flere tilfeller blir det dyrere å lade enn å fylle fossilt drivstoff.
For mange som ikke har egen parkeringsplass med lader, blir den kommunale gateladingen «hjemmelading».
Beregninger fra foreningen viser at kostnaden kan bli 34 kroner per mil hvis du har en eldre elbil med et forbruk på 2 kilowattimer per mil og lader på 3,6 kW med en ladestolpe som kan levere 22 kW.
- Folk som er avhengige av å lade på Oslos gateladere, bør være klar over hvilke kostnader de nå møter, og de bør regne på om dette er noe de har råd til. Vi vet at mange tror at skiftet til elbil innebærer lavere driftskostnader, og at nettopp dette motiverer mange. Men med disse gateladeprisene vil det kunne bli kjempedyrt for denne gruppen elbilister, sier Bu.