Fremdrift og kjøreegenskaper

Fullstendig automatisk firehjulstrekk sørger for god fremkommelighet. Elektronikken er også med på å skape de gode kjøreegenskapene.

Publisert
Sist oppdatert

Ved normal kjøring på tørt underlag finner ikke mer enn fem prosent av kraften veien til bakhjulene, men når forholdene krever det, kan opptil 65 prosent av kraften bli distribuert til bakhjulene. Dette skjer ved en elektronisk styrt Haldex-kobling. Tidligere har firehjulstrekkerene til Volvo vært utstyrt med en viskositetskobling som fordeler trekkraft. Det nye systemet er mye raskere og skal gi en mye sterkere følelse av permanent firehjulsdrift selv om du ikke har det. Vi har ikke prøvd XC 90 i terreng, men vi har kjørt mye S60 AWD, som har det samme systemet, og der fungerer det veldig bra.

Gyrosensor

Dynamic Stability and Traction Control sørger både for å hindre skrens og hjulspinn. Hjulspinn og fremkommelighet ble det ikke anledning til å teste, men stabiliteten har vi utforsket. Volvo har lagt mye vekt på at ikke bilen skal velte, selv under ekstreme unnamanøvre. For å hindre dette er motorene montert lavt, og det er tatt i bruk en gyrosensor som registrerer krenging. Da aktiveres bremsene og effekten reduseres slik at bilen ikke skal velte. Vi utforsket dette med den såkalte elgtesten. Vi kjørte gjennom i 80 kilometer i timen. Og vi opplevde ingen dramatikk i det hele tatt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer