Fremtiden er LYS

Høsten er kommet og vi må forholde oss til det livsfarlige mørket 16 timer i døgnet. Men fortvil ikke. Nye avanserte lys forbedrer sikten med opptil 90 prosent i forhold til ubevegelige lykter.

Publisert
Sist oppdatert

Vi er midt inne i en lysrevolusjon. De aller dyreste bilene bruker allerede svært avansert lysteknologi. Mye av det har begynt å komme folkemodellene til gode.

Revolusjonen begynte med Xenon-lamper på nærlys og fortsatte med Bi-Xenon, det vil si Xenon både på nær- og fjernlys.

Les mer om Xenon

Nå rulles MatrixLED ut som hovedlys. De består av et stort antall LED-lamper for å justere fordelingen av lys i respons til den aktuelle situasjonen. Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist til andre biler, samtidig som veien alltid belyses optimalt.

Om ikke lenge får man laserlys som i tillegg til LED-lysene lyser opp veien over 500 meter foran deg.

Neste steg ut blir OLED, organiske LED-lys. Dette er tynne karbonbaserte flater som kan formes slik man vil. Man vil kunne tune inn hvilke farger og mønstre man ønsker seg. Dette blir mer aktuelt for baklys og parklys, og gir nesten ubegrensede muligheter for å gi informasjon til andre kjøretøy.

Les også: Skifter farge etter humør

Slik fungerer de moderne lysene

Uavhengig av lyskilde, har alle lys-systemene nesten felles løsninger for hvordan de virker. Her kan du lese mer om hvordan de virker i forskjellige situasjoner:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer