Det er tidsskriftet Automotive Engineer som ga designsjef i Lotus Russel Carr i oppgave å designe en konseptbil som skulle vise hvordan han så for seg en fremtidig bybil. Det hele skulle bare ta to uker, og konseptbilen skulle være tilpasset situasjonen i 2014.
Romeffektiv
Skissene viser en ganske radikalt annerledes bil. Carr har nærmest selvsagt satset på en elektrisk drivlinje. I tillegg er de svært beskjedene ytre målene påfallende. Bilen er bare 260 centimeter lang, mindre enn en Smart Fortwo. Den er imidlertid noe bredere med sine 160 centimeter. I høyden skiller det mer, i Lotus' favør. 170 centimeter er nesten like mye som en Rav4.
Ikke noe ekstra
Det er selvsagt Lotus minimalistiske ideologi som vi kjenner fra sportsbilene deres som ligger bak. Man skal ikke kjøre rundt med masse plass og vekt som man sjelden bruker. Konseptbilen skal dessuten romme fire personer, eller to med bagasje. Skyvedører gjør adkomsten enkel.
Kort rekkevidde
Noe av den samme filosofien styrer valg av motor og batterier. Carr mener at 50 kilometers rekkevidde holder i lange baner i de aller fleste tilfeller, og den ene batteripakken som besørger denne rekkevidden er gjemt under kupeen. Her er det også plass til en til, dersom ønske om økt rekkevidde eller klimatiske forhold (kulde) krever det.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger