Fremtidens hybridbiler uten batterier

Bruker superkondensatorer i stedet.

KONDENSATORER: Årets LeMans-racer, Toyota TS040, brukte kondensatorer i stedet for batterier.  Foto: TOYOTA
KONDENSATORER: Årets LeMans-racer, Toyota TS040, brukte kondensatorer i stedet for batterier. Foto: TOYOTA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hybridbiler har definitivt noe for seg, spesielt på steder med mye trafikk og mye stopp. Vi kjørte Toyota Prius på 0,21 liter pr. mil.

Ankepunktet til hybridbilene er at de drar med seg dobbelt opp med alt: Bensinmotor med bensintank drivlinje og elektrisk motor med batterier og drivlinje. Dette veier mye og forkludrer økonomiregnestykket.

Både drivstoff og batterier er nemlig miljøfiendtlige når de produseres, så produsentene jobber derfor på spreng med nye måter å produsere batterier på.

USA støtter utviklingen av superbatteri.

Det finnes også andre måter å lagre strøm på også, nemlig kondensatorer. Foreløpig ser man løsningen brukt i Formel 1, enkelte busser og tog for å lagre bremseenergi, men Toyota og BMW er trolig de som har kommet lengst med forskningen på området, og kanskje de som kommer til å presentere en hybridbil med de langt lettere kondensatorene i stedet.

Mazda har også laget et system de kaller i-eloop, der batterier er byttet ut til fordel for kondensatorer. Dette systemet er allerede i bruk, og er en del av deres Skyactive teknologi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer