Fremtidens Toyota-hybrid

NS4 danner et mulig utgangspunkt for en hybridbil lansert i 2015.

NS4 representerer Toyotas tanker om hvordan neste generasjons hybridbil kan være Foto: Toyota
NS4 representerer Toyotas tanker om hvordan neste generasjons hybridbil kan være Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi snakker om en konseptbil, men utgangspunktet for Toyotas designere var å lage en basis for en potensiell produksjonsversjon ment for markedet i 2015. Hvorvidt den faktisk kommer er uklart, men Toyota presiserer at den i så fall havner utenfor Prius-familien. Så ser den også ut til å plassere seg hakket over i størrelse.

Les test av Prius her.

Toyota opplyser at det dreier seg om en plug-in-hybrid, men utover det er det ingen teknisk informasjon å hente foreløpig. Fokus ligger i stedet på design og avanserte førerhjelpsystemer. Toyotas første plug-in-hybrid er forøvrig ventet til sommeren.

Ikke virkelighetsfjern

Utvendig har NS4 et tydelig hybridbil-preg med en rund taklinje og aerodynamiske former. Selv om dette er en konseptbil, er ikke designen mer radikal enn at den med ikke alt for omfattende modifikasjoner kan tilpasses en produksjonsversjon.

Innvendig er den imidlertid mer radikal. Toyota opplyser å ha jobbet med Microsoft, Intel og Salesforce for å utvikle betjeningen av interiøret og bilens funksjoner. Blant annet er den sentrale multifunksjonsskjermen bygget opp omtrent som en smarttelefon, og bilen har mulighet til å "lære" av bruksmønsteret til sjåføren og slik kunne tilpasse seg behovene i ulike situasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer