Storstilt testaksjon i Nord-Norge:

Frykter russisk trussel

Denne uken testes storstilt GPS- og jammeangrep i Norge-Norge.

JAMMEANGREP: På denne veistrekningen i Troms og Finnmark tester blant annet Vegvesenet og Forsvaret ut forsvar mot GPS-jamming. Foto: Ole Åsheim, Nordlys Lab
JAMMEANGREP: På denne veistrekningen i Troms og Finnmark tester blant annet Vegvesenet og Forsvaret ut forsvar mot GPS-jamming. Foto: Ole Åsheim, Nordlys Lab Vis mer
Publisert

– I gitte situasjoner kan Russland være en trussel.

Det forteller Magne Nilssen, prosjektleder for testarenaen Borealis i Statens vegvesen, til Dinside.

Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) tester onsdag og torsdag denne uken hvilke konsekvenser som kan skje ved bruk av såkalte jammeangrep her i landet, sammen med ni andre aktører. En slik test har aldri blitt gjennomført i Norge før.

Utstrakt GPS-angrep

I løpet av høsten 2018, under militærøvelsen Trident Juncture, oppdaget flyselskaper, flyplasser og e-tjenesten en rekke tilfeller hvor elektroniske signaler fra Russland slo ut GPS-nettet.

– Vi har sett det i ganske omfattende utstrekning, fortalte tidligere sjef for Etterretningstjenesten Morten Haga Lunde til Aftenposten den gang.

Han bekreftet at det er et faktum, og at det slår inn på dagliglivet i Finnmark.

I 2019 ble det ved flere anledninger meldt om russisk GPS-jamming, som medførte at fly både i Norge og Finland mistet GPS-signal, skriver Fiskeribladet.

Hva er et jammeangrep?

Ved jammeangrep rammes GPS-systemene i kjøretøy og radiosignaler. De blir forstyrret eller blokkert.

– Dersom GPS-signaler forstyrres kan dette være en utfordring for beredskapsaktører og nødetater som er avhengig av nøyaktig posisjonering, eller for nye løsninger for automatisert kjøring og veiprising, sier Tomas Levin, sjefingeniør i Statens vegvesen og ansvarlig for testen, i en pressemelding.

Mye av utstyret som benyttes på test- og veistrekningen Borealis i Troms og Finnmark er jammeutstyr som har blitt beslaglagt av tollvesen og politi. Det i seg selv viser at jamming allerede er en reel trussel i Norge.

NAVIGERER FEIL: Med jamme-utstyr kan blant annet GPS i personbiler, utrykningskjøretøy, båter og fly bli satt ut av spill. Illustrasjonsfoto: Øystein B. Fossum
NAVIGERER FEIL: Med jamme-utstyr kan blant annet GPS i personbiler, utrykningskjøretøy, båter og fly bli satt ut av spill. Illustrasjonsfoto: Øystein B. Fossum Vis mer

Mye av utstyret kommer fra østeuropeiske land og firmaer, ifølge Levin.

Men noen stor trussel per i dag, er det ikke, selv om det ikke skal så mye til for å slå ut et stort område, forteller Nilssen.

– Vi har målere som viser hvor de er i bruk, og at de ikke er i bruk konstant. Men hvis det blir brukt jammere i byer eller tettsteder hvor ambulanse og politiet ikke kommer fram til den tenkte destinasjonen, kan det bli en trussel.

Gjemmer seg selv

Med en GPS-jammer kan man ikke bare gi andre kjøretøy problemer med GPS-signalene, man kan også gjemme seg selv og sine GPS-utslag.

– Vi har eksempler på at en del transportører bruker slikt utstyr hvis de skal levere noe ulovlig, eller bruke det i kriminell virksomhet. Man kan også bruke en GPS-jammer til å unngå veiprising, forklarer Nilssen.

Polestar har fått hjelp av Google med sitt operativsystem. Vi sjekker det ut. Vis mer

De som har slikt utstyr er typiske kriminelle aktører som farter rundt på veiene.

Jamme-testen foregår ved Borealis, en 40 kilometer lang vegstrekning langs E8 i Skibotndalen i Troms og Finnmark og et internasjonalt testlaboratorium for ny teknologi.

Aktørene som bidrar Statens vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune, Storfjord kommune, ITS Norway, Testnor, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKom), Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Norsk Romsenter, Kystverket, Justervesenet og Kartverket.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer