I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes.
Såkalt avansert biodrivstoff (laget av rester og avfall) skal fortsatt være avgiftsfritt.
Mot sin hensikt
I utgangspunktet skulle avgiftsfritaket føre til at biodrivstoff ble mer konkurransedyktig som erstatter fossilt drivstoff på norske veier - og at leverandørene skulle få et insentiv til å omsette mer.
Men biodrivstoff har vært omstridt. For allerede i 2017 viste det seg at halvparten av biodrivstoffet kom fra palmeolje. Ifølge Regnskogfondet og Greenpeace er palmeolje hovedgrunnen til at regnskog hogges ned i Indonesia og Malaysia.
En rapport fra Cerulogy og Regnskogfondet viser at biodrivstoff kan virke mot sin hensikt. Her viser Dr. Chris Malins, en anerkjent ekspert på biodrivstoff, at bruken av særlig palmeolje er ugunstig. I stedet for å redusere tilførsel av CO2 til atmosfæren, kan palmeolje gi større avskoging av regnskog, og dermed bidra til et større CO2-utslipp. Faktisk opptil 25 prosent mer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger