Det nye året har startet med full stopp i salget av nye biler. I hvert fall nesten full stopp. Det var ventet at januar skulle bli en svak måned for nybilsalget, men at den skulle bli så dårlig er overraskende. 1860 nye biler er bare litt flere enn i januar 1962 da det ble solgt 1593 biler.
Den viktigste forklaringen på de lave tallene, er at bilfabrikkene leverte svært mange biler til Norge i desember. Dette for at alle som ventet på en elbil skulle få den registrert og levert før 1. januar, da moms på nye biler over 500 000 kroner og vektavgift ble innført.
En annen årsak var at det ikke kom noen båt med Tesla-biler til Norge i januar. Vanligvis har Tesla den klart mest solgte bilen i Norge, men i januar var «bestselgeren» Tesla Model S på 26. plass med 16 registrerte biler.

Bilene som plutselig forsvant
Færre elbiler
Av samtlige førstegangsregistrerte biler i januar, var 1 237 elbiler. Det tilsvarer en andel på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022. Det ble registrert 263 nye bensin hybrider, 36 bensinbiler og 142 nye diesel personbiler. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som lager statistikken over bilsalget.

OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen er usikker på hvordan året videre blir for nybilsalget:
Usikker på 2023
- Januar 2023 var en svært spesiell måned for registrering av nye biler. Det er for tidlig å si om tallet på nybil-registreringer vil fortsette å være uvanlig lavt utover våren. Dersom ikke nybil-registreringene tar seg opp til et normalnivå, vil det være en klar indikasjon på at mange har fått en trangere økonomi, sier Thorsen.

Sjekk den rekkevidden
- Fra 1. januar ventet moms på nye elbiler over 500 000 kroner, og i tillegg ble det innført en ny vektavgift for alle personbiler. Det medførte stor prisøkning for de aller fleste nye personbilene, som igjen ga et voldsomt registreringsrush før årsskiftet. Det er hovedårsaken til de overraskende svake registrerings-tallene for januar, forklarer Thorsen.
Ti på topp i januar
Plass | Modell | Antall |
1. | Volkswagen ID.4 | 217 |
2. | Toyota Yaris | 160 |
3. | Skoda Enyaq | 127 |
4. | Mazda MX-30 | 122 |
5. | VW ID.3 | 110 |
6. | Toyota bZ4X | 93 |
7. | VW Transporter | 66 |
8. | Volvo XC40 | 63 |
9. | Audi e.tron | 60 |
10. | Volvo XC60 | 56 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken