Billig, men dårlig

Full krangel om slitne luksusbiler

Nå kan du kjøpe en eldre luksusbil for 200 000 kroner. Det frister mange, men det er ikke uvanlig at disse har alvorlige feil - og da starter krangelen …

100 000-KRONERS FEIL: Billige, brukte og slitne luksusbiler er i mange tilfeller opphav til krangler og advokat-bistand. Det skjer oftest når kjøpet skjer mellom private eller i små bakgårds-utsalg. Feil til 100 000 kroner er ikke uvanlig. Illustrasjonsfoto: Kaj Alver
100 000-KRONERS FEIL: Billige, brukte og slitne luksusbiler er i mange tilfeller opphav til krangler og advokat-bistand. Det skjer oftest når kjøpet skjer mellom private eller i små bakgårds-utsalg. Feil til 100 000 kroner er ikke uvanlig. Illustrasjonsfoto: Kaj Alver Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste bileiere har rettstvistdekning i forsikringen sin. Det vil si at den dekker advokathjelp dersom de oppdager alvorlige feil med bilen de har kjøpt og ikke blir enig med selgeren om hvem som skal betale for reparasjonen.

Kenneth Havrevoll er produktspesialist på motor i If. Han har gått gjennom selskapets saker fra det siste året og blitt overrasket over det han finner:

Nesten halvparten av sakene gjelder kjøp og salg av eldre luksusbiler og sportsbiler. Dette er biler som kostet mange hundre tusen kroner, kanskje over én million, men som nå står til salgs for mindre enn prisen av en VW Golf.

Tøffe og billige

- Det kan være en motorsterk BMW, en luksuriøs Jaguar eller en tøff Porsche 996. Dette var flotte biler den gangen de var nye, men etter flere år og mange kilometer med verditap, koster de nå kanskje 200 000 eller 300 000 kroner. Det gjør dem attraktive for mange, sier Havrevoll, og legger til:

- Vi har til og med saker med Ferrari og Lamborghini, som viser seg å være langt fra så flotte og fine som selgeren annonserer dem som.

FARTSBØLLE: Porsche Taycan fås i fire versjoner. Vi tester akselerasjon til 200 km/t og banekjøring med toppmodellen Turbo S. Vis mer

Han mener imidlertid det er grunn til å rette en advarende pekefinger mot folk som lar seg friste til å kjøpe slike biler.

En advarsel

Etter noen dager, eller kanskje allerede på turen hjem med bilen, oppdager kjøperen at ting ikke er som de skal. Og, det er ikke snakk om småfeil. Det kan være feil på automatgirkasser eller feil på motoren som avsløres av høyt oljeforbruk. Da snakker vi om reparasjoner som kanskje koster 100 000 kroner.

- Vi har saker der det er snakk om heving av kjøp i millionklassen, sier produktspesialist Havrevoll.

Han er overrasket over hvor lite enkelte sjekker før de kjøper bilen.

KJØPER PÅ TELEFON: Problemet er at folk ikke sjekker bilen godt nok før de kjøper. Når de oppdager dyre feil i etterkant, ender det ofte med krangel og advokater, sier Kenneth Havrevoll i If forsikring. Foto: If
KJØPER PÅ TELEFON: Problemet er at folk ikke sjekker bilen godt nok før de kjøper. Når de oppdager dyre feil i etterkant, ender det ofte med krangel og advokater, sier Kenneth Havrevoll i If forsikring. Foto: If Vis mer

Kjøper usett på telefon

Mye av problemet ligger i forventningene om at du kjøper en flott luksusbil.

- I mange av de sakene som ender opp hos våre advokater, ser vi også at kjøperne ikke har sjekket bilen godt nok før de har betalt og kjørt av sted. Vi har til og med tilfeller der bilen er kjøpt usett over telefon. Da er det kanskje ikke rart at det oppstår en krangel i etterkant og at det hele ender opp på bordet til en advokat, sier Havrevoll, som avslutter med følgende råd:

Google selgeren!

- Sjekk bilen godt, men sjekk også selgeren. Et søk på Google kan avsløre om du har med en seriøs selger å gjøre. Det er sjelden at det oppstår store problemer når handelen har skjedd hos de store bilforhandlerne. De fleste sakene som blir advokatmat er når handelen skjer mellom private, sier Havrevoll

IKKE ET GLANSBILDE: Du kan ikke forvente at en luksusbil som kostet en million kroner ny, og som nå er til salgs for 150 000 kroner, er i tipp topp stand, sier Audun Bergerud i NAF. Foto: Colourbox.
IKKE ET GLANSBILDE: Du kan ikke forvente at en luksusbil som kostet en million kroner ny, og som nå er til salgs for 150 000 kroner, er i tipp topp stand, sier Audun Bergerud i NAF. Foto: Colourbox. Vis mer

Feilen koster 100 000

Audun Bergerud er teknisk konsulent i Norges Automobil-Forbund og kjenner seg godt igjen i funnene til If:

- Når en bil som kostet én million kroner da den var ny, er til salgs for 200 000, kan du ikke forvente at den er i tipp topp stand.

- Du må også være klar over at en luksusbil er dyrere å reparere enn andre biler. En del av disse bilene har for eksempel luftfjæring. Når den ryker, er det snakk om en reparasjon på 100 000 kroner, sier Bergerud.

Ikke la deg lure

Han er klar på at å kjøpe en slik bil innebærer en risiko og at du derfor bør ta en skikkelig sjekk på bilen, for eksempel hos NAF.

I det minste må du prøvekjøre bilen skikkelig, ikke bare rundt hjørnet. Da kan du finne ut om det meste fungerer som det skal. Det dummeste du kan gjøre er å kjøpe en slik bil på telefon etter å ha sett et bilde i annonsen:

- Jeg kan nesten garanter deg at en luksusbil til 150 000 kroner ikke ser slik ut i virkeligheten som på glansbildet i annonsen på Finn, avslutter Bergerud.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer