Det er den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet som har kommet med stopp-ordren til Statens vegvesen. I den nyeste regjeringserkæringen står det blant annet at «bruken av strekning-ATK (Automatisk Trafikkontroll) skal begrenses.
Fire nye anlegg kuttes
Nå har dette resultert i at nye anlegg ikke skal planlegges og at fire anlegg som allerede er ferdig bygd, ikke skal settes i drift. Disse fire anleggene er på Riksvei 3 ved Kvikneskogen i Hedmark, Europavei 39 i Bømlafjord-tunellen i Hordaland og to tuneller på strekningen mellom Ålesund og Vigra i Møre og Romsdal.
Etter det Dinside erfarer har dette skapt stor frustrasjon hos flere i Statens vegvesen, siden slike gjennomsnittsmålinger har vist seg svært effektiv for å redusere ulykker og antall drepte og alvorlig skadde på utsatte veistrekninger med høyt fartsnivå.
Effektivt virkemiddel
Guro Ranes er direktør med ansvar for sikkerhet i Statens vegvesen. Hun forklarer:
- Samtidig med at vi ikke kommer til å planlegge nye streknings-ATK-er eller sette i drift de fire som er bygget, skal vi også revidere kriteriene for bruk av Automatisk Trafikkontroll (ATK), sier hun til Dinside.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger