Røde varsellamper

Full stopp når den røde lyser

En moderne bil har 30-40 varsellamper på dashbordet. Ikke alle er like viktige, men når en av disse tre røde lyser, må du stoppe umiddelbart.

RØDT BETYR FARE: Når en rød varsellampe tennes, er det noe som er alvorlig feil med bilen. Dette må du sjekke ut før du kjører videre. Foto: BMW
RØDT BETYR FARE: Når en rød varsellampe tennes, er det noe som er alvorlig feil med bilen. Dette må du sjekke ut før du kjører videre. Foto: BMW Vis mer
Publisert

Juleferien står for tur og med den gjerne en lang biltur hjem til familien eller avslappende dager på hytta. Alle har sett de mange varsellampene som lyser opp instrumentpanelet i bilen når tenningen slås på. Overraskende få vet hva varsellampene betyr.

En undersøkelse NAFs søsterorganisasjon i England gjorde blant sine medlemmer for et par år siden, avslørte at under femti prosent av de mannlige sjåførene og bare en tredel av kvinnene, vet hva varsellampene betyr. Det er kanskje ikke så rart, siden lampene er mange og har litt forskjellige symboler fra bilmerke til bilmerke.

RING ETTER HJELP: I mange tilfeller må du ringe etter eksperthjelp. Det er bedre og billigere enn at du får et totalhavari på bilen. Foto: Rune Korsvoll
RING ETTER HJELP: I mange tilfeller må du ringe etter eksperthjelp. Det er bedre og billigere enn at du får et totalhavari på bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det finnes imidlertid en viktig hovedregel: Begynner en rød lampe å lyse under kjøring, betyr det at feilen er alvorlig og at du må stoppe umiddelbart og sjekke. Er lampen gul/oransje, betyr det at du har litt mer tid på deg og kan sjekke ut problemet når du kommer fram.

Dette er de tre viktigste varsellampene du må kjenne til før du legger ut på langtur i vinter.

For lite olje

Den røde lampen med en oljekanne er viktigst av alle. Når den tennes, betyr det rett og slett at motoren er i ferd med å gå tom for olje eller at oljetrykket i motoren er borte. Når denne lampa lyser er de bare en ting å gjøre: Stopp umiddelbart.

STOPP UMIDDELBART: Når oljelampen lyser er det kritisk. Sjekk om det er nok olje på motoren. Hvis det er det, må du ringe etter hjelp. Ikke kjør videre. Foto: Rune Korsvoll
STOPP UMIDDELBART: Når oljelampen lyser er det kritisk. Sjekk om det er nok olje på motoren. Hvis det er det, må du ringe etter hjelp. Ikke kjør videre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Fortsetter du å kjøre kan det føre til store motorskader eller totalt havari. Det er ikke en gang snakk om å kjøre videre til nærmeste bensinstasjon. Sjekk oljenivået. Er oljen på minimum eller lavere; etterfyll og start motoren igjen. Dersom lampen fortsatt lyser er det bare å ringe etter hjelp.

Bremsefeil

Denne røde lampen kan tennes av noe så enkelt som at håndbrekket på bilen står på. Hvis den ikke slutter å lyse når håndbrekket er av, indikerer det at det er en alvorlig feil med bremsene på bilen. Det kan være for lite bremsevæske eller at ett av de to bremsesystemene har sviktet.

Hvis det ikke har skjedd allerede, kan bilen miste bremsene helt om kort tid. Uansett betyr det at du må stoppe. Sjekk først nivået for bremsevæske på beholderen under panseret. Dersom den er full, må du ta bilen til verksted for kontroll.

BREMSEFEIL: Når lampen for batteri og bremsefeil tennes under kjøring, bør mulige feil sjekkes før du kjører videre. Foto: Rune Korsvoll
BREMSEFEIL: Når lampen for batteri og bremsefeil tennes under kjøring, bør mulige feil sjekkes før du kjører videre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Batteriet lader ikke

Denne varsellampen viser at spenningen på batteriet synker. Det betyr at batteriet ikke blir ladet tilstrekkelig under kjøring. Det kan skyldes en feil på selve batteriet, at dynamoen virker dårlig eller at dynamo-remmen har røket. Dersom du fortsetter å kjøre vil du etter hvert miste strøm til de elektriske komponentene i bilen, som lys og tenning. Bilen stopper rett og slett, eller du får ikke startet igjen etter en stopp.

En bilkyndig person må sjekke det elektriske anlegget.

Flere røde

Det finnes også noen andre røde lamper som viser alvorlige feil, og som du bør få sjekket ut så raskt som mulig. Det gjelder for eksempel lamper for airbag, mulig bortfall av servostyring eller at motoren blir for varm, at noen ikke har festet sikkerhetsbeltet eller at en av dørene ikke er lukket ordentlig. De to siste trenger du ingen ekspert for å fikse.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer