Tilbakekallingen skjer etter at det er funnet spor etter det giftige tungmetallet kadmium i ladeutstyret til bilene. Hvor mange norske biler det berører er usikkert, men totalt har VW og Audi solgt nesten 58.000 slike biler her til lands siden 2013.
I tillegg til å kalle tilbake biler som allerede er ute på veiene, stopper VW utleveringen av nye biler av de aktuelle modellene, ifølge en talsmann for VW, som er sitert i det tyske magasinet Wirtschaftswoche.

Talsmannen sier at man er i ferd med å avklare en tilbakekalling med Kraftfahrt- Bundesamt (KBA), som har myndighet til å pålegge bilfabrikkene å kalle tilbake biler når det oppdages alvorlige feil.
VW skal selv ha informert ansvarlige myndigheter 20. juli om at det var funnet et avvik som var utenfor regelverket for godkjenning av biler i EU.
Funn av kadmium
En materialkontroll har vist at det er 0,008 gram av det giftige tungmetallet kadmium i et réle i ladeutstyret til bilene. I materialrapporten som VW har fått fra underleverandøren av utstyret, skal det ikke være noen opplysninger om et slikt innhold. Delen som inneholder kadmium skal ifølge VW befinne seg i en innelukket boks.

Mercedes tilbakekaller 774.000 biler: -Dieselskandalen er ikke over
– Vi har ennå ikke fått noen informasjon fra fabrikken om hva dette gjelder, hvilke modeller det angår og hva som vil skje når det gjelder tilbakekallingene, sier Anita Svanes, som er kommunikasjonssjef for VW i Norge. Hun vet heller derfor ikke hvor mange biler dette dreier seg om i Norge.
Elbiler og ladbare hybrider er storselgere for VW og Audi i Norge. Siden 2013 har VW solgt 32.777 elektriske Golf, i tillegg til 16.284 Passat og Golf med ladbart hybriddrivverk. Audi har solgt 8.508 ladbare hybrider, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
