På kalde vinterdager er det et velkjent problem at rekkevidda på elbiler synker kraftig. Bruk av varmeapparatet er en av årsakene. Da er gode råd dyre for å få komfortabel varme i kupeen. Å bruke den elektriske setevarmeren i stedet for å kjøre varmeapparatet for fullt over lengre tid, er et kjent triks for å redusere tapet av rekkevidde.
Nå har den store produsenten av bilutstyr, ZF, utviklet et oppvarmet sikkerhetsbelte som kan gi kraftig reduksjon i strømforbruket og dermed ekstra rekkevidde på en kald vinterdag. Ifølge produsenten kan dette gi så mye som 15 prosent kutt i forbruket, sammenliknet med om du bruker bilens vanlige varmeapparat.

Dreper rekkevidden
Det vil si at elbilen kan få en tilsvarende ekstra rekkevidde. En elbil som i utgangspunktet har en rekkevidde på 50 mil, kan dermed kjøre sju mil lenger. En bil med 40 mils rekkevidde, kan kjøre seks mil lenger, dersom ZFs tester viser seg å holde under vanlig vinterkjøring.

Effektiv varme
- I en kald bil kan klimaanlegget bruke så mye som fem til seks kilowattimer før temperaturen er behagelig for passasjerene, forklarer Björn Kräft, leder for utvikling av sikkerhetsbelter hos ZF.
- Mens kjøretøy med forbrenningsmotor også bruker motorens spillvarme til dette formålet, kommer oppvarmingsenergien i e-biler bare fra batteriet – og går derfor på bekostning av rekkevidda.

Disse bilene går lengst i kulda
Sikkerhetsbelte som varmer
Hemmeligheten bak denne oppfinnelsen er tynne metalltråder som er vevet inn i beltene. I løpet av bare to minutter, er temperaturen i beltene økt fra minus fem til pluss 40 grader. Sammen med varmesetene som varmer deg opp bakfra, gir disse sikkerhetsbeltene en mer effektiv oppvarming av kroppen forfra enn om du hadde brukt bilens varmeapparat.

Prinsippet er det samme som for et oppvarmet ratt; Varmetrådene i rattet varmer opp hendene mye raskere enn bilens varmeapparat klarer.
Kommer om to år
For passasjerene i bilen er det ingen forskjell i hvordan sikkerhetsbeltet brukes. Du klikker det på som vanlig. I tillegg gir det akkurat den samme beskyttelsen i kollisjoner som de tradisjonelle beltene, ifølge ZF.

Får svi
Det skal heller ikke være noen forskjell i hvordan beltene installeres i bilen. Dermed kan de enkelt tas i bruk i serieproduksjon. ZF opplyser at de nå er i samtaler med flere bilprodusenter som har interesse for dette produktet. De tror vi vil se oppvarmede sikkerhetsbelter i serieproduserte biler allerede om et par år.