På kalde vinterdager er det et velkjent problem at rekkevidda på elbiler synker kraftig. Bruk av varmeapparatet er en av årsakene. Da er gode råd dyre for å få komfortabel varme i kupeen. Å bruke den elektriske setevarmeren i stedet for å kjøre varmeapparatet for fullt over lengre tid, er et kjent triks for å redusere tapet av rekkevidde.
Nå har den store produsenten av bilutstyr, ZF, utviklet et oppvarmet sikkerhetsbelte som kan gi kraftig reduksjon i strømforbruket og dermed ekstra rekkevidde på en kald vinterdag. Ifølge produsenten kan dette gi så mye som 15 prosent kutt i forbruket, sammenliknet med om du bruker bilens vanlige varmeapparat.
Det vil si at elbilen kan få en tilsvarende ekstra rekkevidde. En elbil som i utgangspunktet har en rekkevidde på 50 mil, kan dermed kjøre sju mil lenger. En bil med 40 mils rekkevidde, kan kjøre seks mil lenger, dersom ZFs tester viser seg å holde under vanlig vinterkjøring.
Effektiv varme
- I en kald bil kan klimaanlegget bruke så mye som fem til seks kilowattimer før temperaturen er behagelig for passasjerene, forklarer Björn Kräft, leder for utvikling av sikkerhetsbelter hos ZF.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger