Gass, gass, gass

De fleste forbrenningsmotorer forbrenner bensin eller diesel, som er flytende. Men hva skjer når man gir gass med gass?

Det største problemet med gassdrevne biler, sammenliknet med konvensjonelle bensindrevne, er at tankenn tar mye plass.
Det største problemet med gassdrevne biler, sammenliknet med konvensjonelle bensindrevne, er at tankenn tar mye plass. Vis mer
Publisert

Biler som drives av LPG (Liquified Petroleum Gas) er ikke et vanlig syn som personbiler, men mange drosje- og budbileiere har valgt å kjøre på gass istedenfor bensin eller diesel. Grunnen er at LPG, med en literpris rett over 4 kroner, er langt billigere enn konvensjonelt drivstoff.

I Norge er det først og fremst Mitsubishi og Ford som har satset på gassdrevne biler.

Spesielle tanker

LPG er et biprodukt som utvinnes når mår man raffinerer petroleum. Det består av hydrokarboner som antar gassform ved normal temperatur og trykk. Flytende blir ikke LPG før det blir satt under et voldsomt trykk. Derfor må biler som skal gå på LPG være utstyrt med spesielle tanker som tåler trykket. På tanken i bilen din er LPG lagret ved et trykk på 20 atmosfærer.

Sikrere mot lekkasje

Tankene som brukes til lagring av LPG er derfor langt sikrere enn den ordinære bensintanken du finner i bilen din, ikke bare fordi at de er laget av metall som tåler høyt trykk, men også for at de er utstyrt med en ventil som automatisk stenges dersom man skulle få en lekkasje i drivstoffssystemet. På den måten hindres lekkasjer effektivt. Den største fordelen med LPG er med andre ord prisen på drivstoffet, samtidig som skadelige utslipp går noe ned.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.