Riktig i lyskryss

Gasse eller bremse på gult?

Mange sier at de har opplevd farlige situasjoner fordi noen har kjørt på gult lys. Men hva skal du egentlig gjøre når lyset skifter til gult? Gasse eller bremse?

STOR USIKKERHET: Undersøkelsen viser at det er stor usikkerhet om hva man skal gjøre når lyset skifter til gult. Noe sier «kan kjøre», mange sier "helt forbudt å kjøre". Foto: Shutterstock/NTB
STOR USIKKERHET: Undersøkelsen viser at det er stor usikkerhet om hva man skal gjøre når lyset skifter til gult. Noe sier «kan kjøre», mange sier "helt forbudt å kjøre". Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

–En undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige, viser at det er stor forvirring om hva man skal gjøre når grønt blir til gult i et lyskryss. Hele 38 prosent svarer at det er lov å kjøre på gult så lenge en rekker inn i krysset eller over krysset før det blir rødt. Men 20 prosent mener at det aldri er lov å kjøre på gult.

– Dette er faktisk ikke helt korrekt. Når grønt skifter til gult, betyr det at kjørende skal stanse. Men, hvis du har nådd så langt frem at stans ikke kan skje uten fare, har du lov til å kjøre videre, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Farlige situasjoner

I undersøkelsen svarer 29 prosent at de har opplevd farlige situasjoner i trafikken fordi de selv eller andre har kjørt på gult lys.

– Dette er et tydelig bevis på at en del bilister eller fotgjengere spiser av sikkerhetsmarginen som skal sørge for at krysset er tomt, og utsetter seg selv og andre for fare, sier Eklo. Passering i siste øyeblikk kan føre til farlige situasjoner med kryssende trafikanter, særlig hvis du har stor fart gjennom krysset.

SKAL STOPPE: Hovedregelen er at du skal stoppe når lyset er gult, slik at krysset kan tømmes før andre trafikanter får grønt. Foto: Shutterstock
SKAL STOPPE: Hovedregelen er at du skal stoppe når lyset er gult, slik at krysset kan tømmes før andre trafikanter får grønt. Foto: Shutterstock Vis mer

Kan gi bot

Å kjøre på gult lys gir ikke nødvendigvis bot, men gir du derimot gass mot krysset for å komme gjennom, kan det resultere i en reaksjon fra politiet. Kjøring på rødt lys gir en bot på 7250 kroner og tre prikker i førerkortet. Er du i tillegg uheldig å kollidere eller kjøre på noen, kan også forsikringserstatningen ryke.

– Der du opptrer grovt uaktsomt og dette har direkte årsakssammenheng med skaden, har forsikringsselskapet muligheten til å avkorte erstatningen din. Hvor mye erstatningen reduseres, kommer an på hvor graverende saken er, sier Eklo.

Skal stoppe ...

Seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, Frode Andreassen, har tidligere kommentert til Dinside at hovedregelen er at man skal stoppe på gult lys, og at kjøring på «drosjegrønt» ikke er lov.

KAN SMELLE BAKFRA: Dersom du har kommet så langt når lyset skifter til gult at du må bråbremse for å kunne stoppe, bør du heller kjøre rolig over krysset, sier seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, Frode Andreassen. Foto: Politiet
KAN SMELLE BAKFRA: Dersom du har kommet så langt når lyset skifter til gult at du må bråbremse for å kunne stoppe, bør du heller kjøre rolig over krysset, sier seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, Frode Andreassen. Foto: Politiet Vis mer

– Å gi ekstra gass når lyset er gult, bare for å komme seg over før det blir rødt, er ikke lov. Det spiser av sikkerhetsmarginene. Gult lys er der for sikkerheten og for å tømme krysset før biler og fotgjengere fra den andre kanten setter seg i bevegelse, forklarer Andreassen, som sier at regelen om å stoppe ikke er absolutt:

... men kan kjøre

– Er du nær trafikklys-stolpen når signalet skifter fra grønt til gult, er det naturlig å passere gjennom. Det skal ikke være sånn at du skal hive deg på bremsen om du allerede er på vei inn i krysset. Faren ved å bråstoppe er at kjøretøyet bak kan krasje inn i din bil bakfra, forklarer Andreassen, som oppfordrer til å passere lyskrysset rolig og pent.

I vegtrafikkloven står det følgende om kjøring på gult lys:

«Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.»

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer