Vi har kjørt siste generasjon BMW 7-serie flere ganger og den har imponert oss på mye - om ikke akkurat på plassutnyttelse. For de som trenger godt med plass bak anbefales L-versjonen som har 14 centimeter lengre akselavstand. Men da blir det til gjengjeld rikelig med plass - dette er 7-seriens limousin-versjon (se lenke til test nederst).
Hittil har toppmotoriseringen vært 750i og 750 Li med sin V8 biturbomotor og voksne 407 hestekrefter - som er versjonen vi testet.
I Kina i april ble en V12 turbo-versjon annonsert, og nå er den blitt lansert i Tyskland. Det dreier seg om paret 760i/760Li hvor altså Li er den lange versjonen.
Tvillingturbo
Motoren er en såkalt "Twin Power Turbo" V12 på seks liter som yter såpass som 544 hestekrefter. Dreiemomentet er 750 newtonmeter og gjelder hele veien fra 1.500 til 5.000 omdreininger. Her kan forventes et formidabelt skyv på Autobahn! Kreftene porsjoneres ut via en åttetrinns automatkasse og fartsressursene er upåklagelige. 4,6 sekunder fra 0 til 100 er sportsbilytelse. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. 300 og vel så det ville ellers vært innen rekkevidde.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger