Vectras erstatter vises foreløpig som sedan, og denne modellen skal konkurrere i et tøft selskap. Her har allerede Toyota Avensis, VW Passat og Ford Mondeo et godt grep om kundene. Nyheter som Citroen C5, Renault Laguna, Honda Accord og Mazda 6 vil også gjøre det de kan for å lokke til seg kjøpere.
Fasongen på Insignia sedan gjør at den også vil treffe meget godt designmessig med Passat CC.
Syv motorer
Insignia blir lansert med fire bensinmotorer som strekker seg fra 115 til 260 hestekrefter. De tre nye dieselmotorene har alle toliters slagvolum og strekker seg fra 110 til 160 hestekrefter.
Opel sier videre at det også kommer EcoFlex-versjoner med lavere Co2-utslipp og en OPC-versjon.
Haldex

Noen motorer leveres også med firehjulsdrift. Opel lover at dette ikke bare er et system for fremkommelighet, men også et system for kjøreegenskaper. Firehjulsdriften leveres av Haldex, og er generasjon fire med eLSD-differensial. Den samme som Saab bruker på sin toppmodell av 9-3. Firehjulstrekkerne blir også ustyrt med et aktivt understell som standardutstyr. Det heter FlexRide. Forhjulstrekkerne kan få dette som ekstrautstyr.
Lang
Den er også stor. Sedanen er 4,83 meter lang. Da dagens Vectra ble lansert var stasjonsvognen mye lengre enn sedanen. Skjer det nå også, blir Insignia mest sannsynlig størst i klassen.
Bilen debuterer på London Motorshow i juli og kommer til Norge mot slutten av året. Stasjonsvognen kommer til Norge i månedsskiftet april/mai.