Genial fusjon mellom sport og luksus

Lexus er ikke noe stort merke i Norge. Men ved hjelp av pengebingen til Toyota kjemper de seg frem, i første rekke med volummodellen IS 200. Ambisjonene om å selge større luksusbiler er derimot tilstede, og vi har kjørt en av dem – GS 430.

Publisert

I 1997 kom GS 300 på markedet med en rekkesekser på 222 hester under panseret. Nå er GS serien modifisert med oppgradert interiør, nye baklys, ny grill og ikke minst V8 motor.

Rask

Den nye GS 430 har fått en ny kraftigV8 motor med 283 hester ved 5.600 o/min. Dreiemomentet er 417 Nm ved 3.500 o/min og VVT-i teknologien, som er utviklet av Toyota, er også på plass. VVT-i står for ”variable ventil tider med intelligent styring”. Du merker dette ved god trekkraft allerede fra lave turtall. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Et annet imponerende tall er akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen. Det skal i følge Lexus gå unna på 6,3 sekunder. Dette er kjappere enn både Mercedes-Benz E430, BMW 540 IA og Audi A6 4,2.

Luksurøs og lekker

Lexus er ikke, som noen av sine tyske konkurrenter, besudlet med et mer eller mindre flatterende image. Merket er ikke så godt kjent her hjemme, og kunder som kjøper Lexus til en million kroner slipper garantert å bli anklaget for kriminelle handlinger eller å være opsjonsgeneraler i internettbobler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer