Test: Toyota Corolla

Gjerrig - men veldig bråkete

Helt nye Corolla får hybrid i to motorvarianter. Du klarer deg med den rimeligste.

TOYOTA COROLLA: Verdens mest solgte bilmodell er tilbake i Norge. Toyota Corolla fås nå bare som selvladende hybrid i Norge, og det er en bra ting. Video og foto: Rune M. NesheimVis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota Corolla har vært borte fra det norske markedet en god stund. Nå er den tilbake igjen. Det høres dramatisk ut, men det har egentlig ikke vært så ille som det høres ut.

Noen «smarte» hoder hos Toyota mente at ærverdige Corolla var et utslitt varemerke og erstattet verdens mest solgte bilnavn med noe så intetsigende som Auris, uten at kundene løftet så mye på øyenbrynene av den grunn. Uansett, nå er det Corolla som gjelder igjen - og nå kommer japanerne med en splitter ny modell.

Ny bil, mange forbedringer

Nye Corolla er bygget på Toyotas New Global Architecture (TNGA), som erstatter tre plattformer. Den skal visstnok være 60 prosent stivere, med smartere materialbruk og flere sveisepunkter, noe som skal redusere vibrasjoner.

Den har fått én centimeter lavere tyngdepunkt, med smartere batteriplassering, lavere innfesting av motor og lavere setehøyde. Vekta er holdt nede med tynnere paneler, mens kjøreegenskapene er blitt bedre takket være Multilink-bakaksel og andre vinkler i forstillinga, som skal holde trekking i rattet under kontroll og samtidig gi bedre styrefølelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer