Det er et bra tall. Klasselederen BMW 318d trenger 123 gram per kilometer. Den gjerrigste A4en i dag slipper ut 134 gram. Men foreløpig er dette altså kun snakk om en konseptbil. Det er likevel ingen tvil om at den kommer i produksjon og at den da vil leve opp til tallene nå presentert.
Finpussing
Som vanlig handler det ikke om alt for radikale triks. I stedet har man finpusset litt på motoren og drivlinjen, aerodynamikken og andre småting. Blant annet har man for eksempel tatt i bruk et mer effektivt klimaanlegg. I tillegg er både automatisk start-stopp-teknikk og regenerering av bremsekraft på plass. Til sammen gjør disse modifikasjonene altså at utslippet synker fra 134 til 105 gram. Det tilsvarer 0,399 liter per mil, eller 0,40 liter som vi vil avrunde det til.
Brukbart sterk
Bilen det da er tatt utgangspunkt i er en standard A4 2.0 TDI med 120 hester og 290. Det er også motoren som skal benyttes i denne spareversjonen. 0-100 med denne motoren går på 10,7 sekunder.
2009
Vi har allerede nevnt at denne bilen er ment for produksjon og ikke bare tomt skryt. Det nøyaktige tidspunktet for produksjonsoppstarten er ikke kjent, men etter hva vi erfarer vil bilen vil være på plass i Norge om et drøyt år tid, altså innen utgangen av 2009.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger