- Ja, vi får noen tilbakemeldinger ...
Det sier Odd Borgar Jølstad. Han er byråleder i Jølstad Begravelsesbyrå i Oslo, og dermed også ansvarlig for bilparken til «familiebedriften».
I anledningen møtet med Dinside har Odd Borgar tatt med seg det nyeste tilskuddet i garasjen - en elektrisk begravelsesbil - Tesla Model S. Elbilen er også årsaken til at vi møtes, for den er nemlig verdens første av sitt slag.

- Med denne bilen synes vi godt i trafikken i Oslo, men det synes vi er veldig fint, fortsetter han.
Synes i bybildet
Vi møter gravferdskonsulenten på en kald og skyfri vinterdag, ved Grefsen kirke, med utsyn over den norske hovedstaden. Her er Odd Borgar titt og ofte i forbindelse med jobb.
Siden slutten av november i fjor har de ansatte i begravelsesbyrået benyttet den nye bilen til å frakte kister med døde mennesker - ikke et helt A4-yrke akkurat, men likefullt en viktig jobb folk flest setter pris på at noen gjør.
- En begravelse er en viktig hendelse i livet. Derfor er det fint at bilen synes i bybildet, forklarer Odd Borgar videre.

Først i verden
Okei. Det har blitt laget én begravelsesbil av Tesla tidligere, skal vi tro importøren. Den er imidlertid ikke lik den «norske» bilen . Dessuten er selskapet bak den konkurs - og noen slik begravelsesbil har ikke vært i nærheten av Norge eller Norden før.

Sverige vurderte Tesla-forbud
- Det har vært en lang prosess, forteller Jan Erik Naley i Karmøy bilsenter til Dinside.
Firmaet hans har spesialisert seg på import av begravelsesbiler og selger til byråer fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør.
- Dette er en verdensrevolusjon, den første bilen av sin type - i hele verden, sier Naley naturlig stolt.

To år leveringstid ...
Vanligvis kjører gravferdskonsulentene - eller begravelsesagentene, som mange kaller dem på folkemunne - i Jølstad rundt i Cadillac-er og Mercedeser. Det var først for et par år siden Odd Borgar og Lars Egil Svanholm i Svanholm Gravferd i Trondheim tenkte at det ville gjøre seg med noe nytt og spennende i garasjene.
Men det er ikke slik at Elon Musk har et utall av begravelsesbiler på lager. Tesla-gründeren har ingen begravelsesbiler på lager. Faktisk lager han dem ikke i det hele tatt ...

Kan være en spiker i kista for manuelt gir
Det er det nederlandske selskapet Huiskamp Carrosseriefabriek som gjør det for ham. Og det er ikke gratis - heller ikke gjort på én-to-tre.
- Det tok halvannet, kanskje to, år fra vi bestemte oss til vi hadde den i bruk. Ombyggingen er en stor ting å gjøre med en bil - en ordentlig prosess, sier Odd Borgar.
... og kostbar
Nederlenderne tok utgangspunkt i en vanlig Model S 75D, ribbet den, fjernet taket og forlenget bilen med over halvmeteren (56 cm). Heldigvis slapp de kardanger og andre elementer, som på vanlige fossil-drevne biler. På Teslaer er det mest ledninger og batteri ...
- Jeg vil egentlig ikke si så mye om hva den kostet oss. Men den koster selvfølgelig en god del mer enn en vanlig Tesla Model S. Alle timene de har brukt på å bygge den om ... vi har strekt oss litt, for å si det sånn, forteller Odd Borgar med et smil.

Her prøver Audi ut sin nye elbil i Norge
Det koster, ja. For mens en Tesla Model S 75D kostet omlag 700.000 kroner (salget av den ble nylig stoppet), ligger annonsen til den norske importøren på finn.no med en startpris på to millioner kroner - før ekstrautstyr ...
- Men alle argumentene for Tesla veier opp for at den koster en del, sier gravferdskonsulenten.

Foto: Karmøy Bilsenter Vis mer

Foto: Karmøy Bilsenter Vis mer
Hva er ekstrautstyr?
Foruten lakkfarge, felger, firehjulstrekk, skinninteriør også videre - som man gjør på nærmest alle nybiler - kan man nemlig velge en del annet ekstrautstyr på en begravelsesbil. Vi kan for eksempel nevne;
- Elektrisk inn-/uttrekk av kiste
- Tilt - så det blir enklere å ta inn og ut kista
- Stjernehimmel (led-lys i taket)
- Hellakkert tak eller vinyltak
- Farger, mønster, monogram og/eller logo i interiøret
- Gardiner
- Automatisk musikk/tema ved åpning av bakluke
- Spesiell lyssetting
- Det finnes egentlig ingen grenser for hva man kan velge, men vi nordmenn er ganske moderate på slikt. I Danmark er det for eksempel ikke uvanlig at begravelsesbiler har logoer i gullskrift og masse andre greier, sier Jan Erik Naley hos importøren.
- Utvendig er alle bilene lik ... men de blir laget individuelt, så kunden får et uendelig utvalg av muligheter inni bilen - custom made.
Men kvalitet koster.
- Klart disse småtingene koster, men det er småpenger med tanke på bilens verdi. Den starter på to millioner for bilen, så kan den øke til omtrent så mye du vil, forklarer Naley.
- Dette er en tilbaketrukket bransje, men de som driver er veldig opptatt av estetikk og miljø.

Hensynsfullt og stille miljøfyrtårn
En annen god ting med Teslaen er at den går lydløst - nesten.
- Det er en detalj at den går helt stille, uten lyd foran følge eller på kirkegården. Ingen irriterende lyder eller lukter. Det eneste er en noe knitring fra hjulene, mot snøen, forteller Odd Borgar.

- Helt feil om elbiler og klimautslipp
Begravelsesbyrået er også miljøsertifisert. Et såkalt Miljøfyrtårn skal være bærekraftig innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport.
Kanskje kan Jølstad Begravelsesbyrå huke av på alle de boksene.
- Vi er ressursbevisste, tenker alternativt og lenger framover. Miljøaspektet gjelder særlig i Oslo. Og eneste elbil-alternativ som kunne møte et slikt behov var Tesla Model S, forklarer Odd Borgar.

- Men hva med en større Tesla Model X?
- Nei, det var egentlig ikke et alternativ. Den er ganske mye høyere. Så blir Model S penere som begravelsesbil. Dessuten er det spennende at veldig få - det er kun denne ene i Skandinavia - har en tilsvarende bil, sier gravferdskonsulenten.
- Det finnes større og sterkere batteri-utgaver av Model S. Dere gikk ikke for P100D, for eksempel?
- Nei. Firehjulstrekk og 75 er mer enn nok for en begravelsesbil.
Blir ikke flere med det første
Tesla er populært i Norge. Super-elbilene til Elon Musk selger fortsatt som varmt hvetebrød her til lands, selv om de har vært på markedet i mange år. Model S var fortsatt landets åttende mest solgte bil i 2018, mens X-en var fjerde mest solgt.
Og nå begynner snart den mindre folkebilen Model 3 å rulle på norske veier. Men det er altså bare Model S som gjør seg til å frakte kister i. Og de bilene blir bare registrert som importerte bruktbiler - selv om de bare har et lavt kilometertall i dashbordet.
Les den ferske testen av Tesla Model 3 her.

Anette fikk den første Tesla Model 3 i Norge - lenge før alle andre
Den norske begravelsesbil-importøren har flere kunder på lista, blant annet skal de levere en hvit Model S 95D-begravelsesbil lenger nordover i landet, i løpet av kort tid. Samtidig jobber de med bil nummer tre.
- Da er plutselig tre av fire slike biler i Norge. Og de har alle hellakkert tak (istedenfor vinyl), en trend Jølstad ser ut til å ha startet, forteller Jan Erik Naley i Karmøy Bilsenter.
Odd Borgar tror imidlertid det bli en stund til neste gang de gjør et nytt Tesla-stunt.
- Det blir ikke nå, i alle fall. Men tiden får vise. Det er jo som sagt ikke mange av disse bilene, så da er det ikke bare å ta en telefon og bestille dem heller, sier han med et lite smil.

- Men du er fornøyd med kjøpet. Får dere igjen for utlegget i form av oppmerksomhet, tror du?
- Ja, jeg håper det. Bilen er helt klart en positiv bidragsyter til det vi driver med.
- Med flere biler i garasjen, til hvilke oppdrag benytter dere Teslaen?
- Vi bruker alle bilene om hverandre, de går der de trengs. Får vi imidlertid nyss at noen kunder spesifikt vil ha Teslaen, så får de den selvsagt. Det er ingen prisforskjell.

- Vi er stolt av elbilen vår. Den er er artig å kjøre, da den skiller seg ut. Veldig mange av oss er bilentusiaster ...
Begravelsesbilen blir i alle fall lagt merke til av folk i hovedstaden.
- Det er sagt mye om begravelser, som at man skal prøve å ta bort tabuene rundt dem - å gjøre temaet mer åpent og tilgjengelig, er en fin tanke. Denne bilen hjelper med det, slår Odd Borgar fast.
Huiskamp Tesla Model S 75D vs. Tesla Model S 75D
Huiskamp | Model S | |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk |
Effekt: | 235/320 kW/hk | 235/320 kW/hk |
Dreiemoment: | 440 Nm | 440 Nm |
Hjuldrift: | Alle | Alle |
Batteritype: | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 75 kWt | 75 kWt |
0-100 km/t: | 5,8 sek | |
Toppfart: | 210 km/t | |
Mål (l/b/h): | 585cm/196cm/171cm | 497cm/196cm/144cm |
Akselavstand: | 383 cm | 296 cm |
Vekt: | 2435 kg | 2108 kg |
Tillatt nyttelast (inkl passasjer): | 190 kg | |
Hengervekt: | - | |
Bagasjerom: | 895 liter | |
Antall sitteplasser | 2 | 5 |
Oppgitt rekkevidde: | 490 km (NEDC) | |
Pris fra: | 1.999.999,- | - |
