En varm sommerdag med tungt lastet feriebil er belastningen på bilen mye høyere enn vanlig. I tillegg til å smøre alle de bevegelige delene, er oljen med på å holde temperaturen i motoren på et normalt nivå.
Før du drar på bilferie i sommer, er det derfor helt nødvendig at du sjekker at det er nok olje på motoren. Du må også sjekke om oljen er god nok til å tåle en langtur, uten å utsette motoren for ekstra slitasje.

To ting redder bilferien
Åpne panseret
Det er svært enkelt. Åpne panseret. Det er ikke farlig, selv om mange føler det. På de fleste biler sitter åpneren nede på venstre side ved pedalene. Gjør det med kald motor mens bilen står på flat mark. Har du akkurat kjørt, må du vente noen minutter etter at motoren er slått av slik at olje kan renne tilbake i bunnen av motoren.

Peilepinnen på de fleste biler er merket med gult eller oransje. Trekk den opp, tørk av med et papir, sett den tilbake på plass og trekk den opp igjen. Da vil oljenivået i motoren vises på pinnen. Nivået skal være på maks-merket på pinnen.

Så langt går bilen når lampa lyser
Ta med olje
Hvis det er på minimums-merket, mangler det mellom 0,5 og 0,8 liter olje på de fleste biler. Sjekk bilens instruksjonsbok dersom du er usikker. Eller du kan etterfylle 0,5 liter, vente noen minutter og peile oljen en gang til for å se hvor høyt nivået har steget. En boks med reserveolje kan være greit å ha med på ferieturen.

Noen moderne biler har ikke en peilepinne for oljen. Da er du prisgitt informasjon du får på instrumentene.
Avslører motor-feil
Med det samme du har peilepinne oppe, kan du sjekke et par andre ting: Ny olje har en nøttebrun og nesten gjennomsiktig farge. Er oljen svart og seig, er den velbrukt og bør byttes før du drar på ferie. Er oljen grå, tyder det på at det kan ha kommet vann i oljen. Ikke bra. Sjekk med et verksted hva som kan være feil. Gni oljen mellom tommel og pekefinger. Dersom den ikke kjennes glatt ut, men «kornet», må den også skiftes.