Gladmelding for bruktimportører

Det såkalte bruksfradraget er blant hovedårsakene til at bruktbilimport til Norge er så lønnsomt. Finansdepartementet har nå bestemt seg for å la ordningen være i fred - i hvert fall inntil videre.

Gladmelding for bruktimportører
Publisert
Sist oppdatert

Kjøper du en bruktbil i Norge, må du betale omregistreringsavgift. Kjøper du bruktbil i utlandet derimot, slipper du omregistreringsavgift.

Men ikke nok med det, hvis du henter bilen i utlandet får du i tillegg et såkalt bruksfradrag. Bruksfradraget er en prosentsats som trekkes fra engangsavgiften. Fradraget øker med bilens alder.

Sterk kronekurs

Ordningen med bruksfradrag er blant hovedårsakene til at det er så lønnsomt å hente brukte biler til Norge. I den siste tiden har i tillegg kronekursen vært veldig sterk, noe som har resultert i ytterligere økning av bruktimporten. I juli ble det bruktimportert 4.000 biler. Dette er oppsiktsvekkende tall, all den stund det ikke ble solgt mer enn 8.700 nye biler i samme måned.

Bekymrede bilimportører

Dette bekymrer selvsagt bilimportørene, som for sjuende år på rad opplever sviktende nybilsalg. Bilimportørenes Landsforening (BIL) har derfor lenge arbeidet for å påvirke myndighetene til å gjøre noe med bruksfradraget. Ved å svekke bruksfradraget håper BIL at egenimport vil bli mindre interessant og at flere i stedet vil kjøpe nye biler i Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer