Pris på hurtiglading

Gladmelding til elbil-eiere

To store aktører skroter minuttprising på lading av elbil.

STANDARD: To aktører endrer på sine prismodeller. Foto: Gorm Kallestad/NTB
STANDARD: To aktører endrer på sine prismodeller. Foto: Gorm Kallestad/NTB Vis mer
Publisert

Lading av elbiler har vært et hett tema den siste tiden. I en stor undersøkelse blant elbilister, utført av Norstat for Norges Automobilforbund (NAF) tidligere i år, svarte hele 67 prosent at de synes det er problematisk å sammenligne priser for hurtiglading.

På noen hurtigladestasjoner møter elbilistene minuttpris, noen tar en pris som er kombinert av antall minutter og kilowattimer, mens andre hurtigladestasjoner har ren kilowattimepris.

Skroter minuttpris

Nå skal to av de største aktørene gå over til pris per kilowattime. Det melder både NAF og Elbilforeningen.

Dette gjelder aktørene Mer og Eviny, som til nå har holdt på minuttpriser som en komponent av sine prismodeller.

Begge opererer over 700 lyn- og hurtigladere i Norge.

Ionity og Circle K var tidlig ute med å gå over til kilowattimepris, og i det siste har også Recharge og Kople fulgt etter.

Det er imidlertid ikke klart når endringen i prismodellene blir klart. Da nyheten om Mer sin endring ble kjent i NAF-podkasten Elbilpodden, sa Mer-sjefen at de går over til kilowattprising «så fort de bare klarer».

– Jeg har ingen konkret dato å dele i dag, men innen sommeren skal vi være klare. Kilowattimepris-pris er ikke satt, sier leder for offentlig lading i Mer, Malene Brøvig til elbil.no.

– Vi har stått på for å få pris per kilowattime. Det er den nye literprisen. Nå kommer det, og det er bra, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal i en pressemelding.

Også Elbilforeningen er fornøyd med at to store aktører nå tar grep.

– Våre medlemmer er tydelige på at de ønsker bedre oversikt over hva de betaler for når de skal hurtiglade. Det får de nå. Kilowattimepris gjør det dessuten enklere å sammenligne prisene mellom de forskjellige ladeoperatørene, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, Unni Berge til eget nettsted.

Unngå kø og slitasje

Et av argumentene mot prising per kilowattime er at folk kanskje vil lade lengre, og at det dermed kan oppstå kø.

Som DinSide tidligere har skrevet, har mange elbiler systemer som struper ladehastigheten når det er 80 prosent oppladet. Dette for å skåne batteriet.

Usikker på om sommerdekkene holder en sesong til? Det kan du enkelt sjekke. Vis mer

– Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat med et litium-ion-batteri, ønsker seg så rask lading som mulig. Inne i batteriet foregår det imidlertid mye komplisert kjemi som kan være følsom for hvor fort det blir ladet opp. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sa senioringeniør David Wragg, til Titan.uio.no i fjor høst.

NAF oppfordrer elbil-eiere til å bruke ladenettverket fornuftig, og dele på godene.

– Det er god ladekultur å flytte bilen når batteriet er rundt 80-90 prosent. Gjør flere det trenger ikke ladeoperatørene innføre påslag, sier NAF-rådgiveren.

Dette er også noe Enviy nå ser på når de går fra minuttpris til kilowatttimepris.

– Det er uheldig å ikke ha en bra løsning for å sikre at elbilene flytter seg fra laderne når de har kommet til 90 prosent og lading begynner å gå sakte. En tidsfrist med bot for å stå lengre slår dessverre veldig forskjellig ut og vil straffe noen bilmodeller over andre. Vi ser nå på hvordan vi kan lage en god løsning som også sikrer en god flyt på ladestasjonene, sier Odd Olaf Askeland, leder for hurtiglading i Enviy, til elbil.no.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer