Lading av elbiler har vært et hett tema den siste tiden. I en stor undersøkelse blant elbilister, utført av Norstat for Norges Automobilforbund (NAF) tidligere i år, svarte hele 67 prosent at de synes det er problematisk å sammenligne priser for hurtiglading.
På noen hurtigladestasjoner møter elbilistene minuttpris, noen tar en pris som er kombinert av antall minutter og kilowattimer, mens andre hurtigladestasjoner har ren kilowattimepris.
Skroter minuttpris
Nå skal to av de største aktørene gå over til pris per kilowattime. Det melder både NAF og Elbilforeningen.
Dette gjelder aktørene Mer og Eviny, som til nå har holdt på minuttpriser som en komponent av sine prismodeller.
Begge opererer over 700 lyn- og hurtigladere i Norge.
Ionity og Circle K var tidlig ute med å gå over til kilowattimepris, og i det siste har også Recharge og Kople fulgt etter.
Det er imidlertid ikke klart når endringen i prismodellene blir klart. Da nyheten om Mer sin endring ble kjent i NAF-podkasten Elbilpodden, sa Mer-sjefen at de går over til kilowattprising «så fort de bare klarer».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger