Lengre rekkevidde er det aller viktigste når nye elbiler skal kjempe om norske bilkjøperes gunst. Stort sett alle bilene som kommer i høst øker rekkevidda betydelig. Likevel er det de største og dyreste som fortsatt får de største batteriene og den lengste rekkevidda.
Forklaringen er at batteriene er dyre og at det bør være lang avstand mellom hjulakslene for å få plass til et stort batteri.
Nye VW ID.7, som er på turne i Norge denne uka, kommer med et batteri som skal gi en rekkevidde på 70 mil. Volvos EX90, som kommer ved årsskiftet, får et batteri på 111 kWt, som gir den store SUV-en en rekkevidde på rundt 60 mil.

Her mangler det noe
Ser i mørke
Men også på utstyrsfronten skjer det spennende ting. Når andre generasjon Hyundai Kona Electric kommer til Norge, har den toveis lading med mulighet til å lade en elsykkel eller gi lys i ei strømløs hytte.
Den samme løsninga har nye Volvo EX90.

Volvo har også ny LIDAR-teknologi, som gjør at bilen kan «se» i mørke og oppdage og varsle om fotgjengere eller syklister 250 meter framme på veien.
Alle med tilhenger
VW ID.7 kommer med såkalt «Plug&Charge»-teknologi, noe Tesla allerede har hatt en stund. Når du kopler til ladekabelen skjer autentisering, lading og betaling automatisk.

Denne blir billig
I tillegg kan snart alle elbiler trekke tilhenger. Dagens Kona kan trekke en henger på 300 kilo, den nye kan trekke 750 kilo. Kia EV9 kan trekke henger på 2,5 tonn.
Her har vi plukket ut de seks bilene vi gleder oss aller mest til å se og kjøre i Norge.
ID.7: en rekkeviddevinner

Denne uka er Volkswagens nye elektriske flaggskip ID.7 på rundtur til norske forhandlere. De første kundebilene kommer imidlertid ikke til Norge før tidlig neste år. VW kaller bilen arvtakeren til Passat, men den innvendige plassen blir enda bedre.
Det skyldes selvfølgelig at batteriet ligger flatt i bunnen av bilen, og at bensinmotor, girkasse, eksosanlegg, bensintank og så videre er en saga blott. ID.7 kommer først med to batterier, det største på rundt 100 kWt, som skal gi en rekkevidde på 70 mil.

Prisen er ennå ikke klar, men den rimeligste med tohjulstrekk bør ikke starte mye høyere enn 500 000 kroner.
Kia EV9: med plass til sju

EV9 er den største elbilen fra Kia så langt. Den er litt over fem meter lang og blir med andre ord en bil med plass til en stor familie. Til Norge kommer den i fjerde kvartal i år.
Bilen får tre seterader og mulighet for sju seter. Det kommer modeller både med to- og firehjulstrekk. EV9 kommer med to batteripakker på henholdsvis 76 og 99,8 kWt. Det er den største som er interessant for Norge. Til tross for det store batteriet, oppgir ikke Kia rekkevidda til mer enn 54 mil. Tilhengervekten oppgis til 2500 kilo.
Ford Explorer: en av de barskeste

Da Ford lanserte sin første elbil Mustang Mach-E i Norge, ble den raskt en bestselger. Om noen måneder - trolig rett over nyttår - ruller Fords elektriske SUV Explorer inn på norske veier.
Den er litt mindre enn Ford Kuga, som vi allerede kjenner, men får et barskere utseende. Explorer bygges på den samme plattformen som VW ID.4. Ifølge Ford starter prisen under 500 000 kroner.
Rekkevidda vet vi ennå ikke noe om, men vi tipper den blir rundt 50 mil.

Volvo EX90: ser i mørket
Dette er det nye flaggskipet til Volvo. SUV-en er over fem meter lang, har firehjulstrekk som standard, luftfjæring, sju seter og god plass til en familie. Bilen har to motorer og kommer med 408 eller 517 hestekrefter.
Begge utgavene har et batteri på 111 kWt, som ifølge foreløpige tester, skal gi en rekkevidde i underkant av 60 mil. EX90 kan trekke henger på 2200 kilo.

LIDAR-teknologi, som kan «se» i mørke og varsle om farer langt foran på veien, er standard. Dette er med andre ord en stor, luksuriøs bil og prisen blir deretter.
Rimeligste utgave starter på 979 900 kroner.
Hyundai Kona Electric: vokser seg stor
Elektriske Hyundai Kona har vært en av de mest solgte kompakte elbilene i Norge. Nå kommer andre generasjon, og den har vokst både i lengden og bredden. Den innvendige plassen skal være omtrent like god som Volvo XC40.
Rekkevidda øker imidlertid ikke særlig sammenliknet med dagens modell. Med den store batteripakken på 65 kWt, skal Kona klare 49 mil på en lading. Den kan trekke henger på 750 kilo og får såkalt toveis lading. Det vil si at du kan ta strøm ut igjen for bruk til å lade sykler eller lys på hytta.
Det tar fortsatt noen måneder før biler er i Norge. Prisen tipper vi blir fra i overkant av 400 000 kroner.
Polestar 3: en ny stjerne
Polestar er klar med sin andre elektriske modell. Den første, Polestar 2, er blitt en av de mest solgte elbilene i Norge. Gunstig pris har vært et godt salgsargument.
Den nye SUV-en - Polestar 3 - er minst like spennende, selv om den er betydelig større og dyrere.
Når den kommer til Norge i høst, vil den koste fra cirka 750 000 kroner, ifølge Polestar.
De tekniske detaljene kjenner vi igjen fra Volvo EX90. Det vi si firehjulstrekk som standard, 489 eller 517 hester og en batteripakke på 111 kWt, som skal gi en rekkevidde på 61 mil.