Glem Tomahawk

Konseptbiler som aldri blir noe av er ikke alltid så spennende, men ledelsen i Chrysler sier supersportsbilen ME Four-Twelve er mer som en prototyp å regne og at den skal være klar for testing på vei før sommeren.

Publisert
Sist oppdatert

DaimlerChrysler kan for tiden ikke beskyldes for å være sløve med hensyn til supersportsbiler. Mercedes-Benz lanserte i høst SLR McLaren, og nye Chrysler ME Four-Twelve skal ha ytelser som banker denne ettertrykkelig.

AMG-utviklet

Den 6-liters V12-motoren med fire turboer er utviklet av AMG. 142 hestekrefter per liter slagvolum er imponerende, og de 850 hestekreftene merkes sikkert godt i bilen som kun veier 1.310 kilo. Toppeffekten dukker opp ved lave 5.750 o/min, og dreiemomentet er voldsomme 1.150 Newtonmeter fra 2.500 o/min. I regnemaskinen til ingeniørene skal bilen være god for 0-60 mph på 2,9 sekunder, og ha en toppfart på 400 km/t.

Dobbelkløtsj

Ricardo har utviklet en dobbeltkløtsj som sørger for at girskiftene går unna på 200 millisekunder. Fordelene med dobbelkløtsj er at girene kan legges klare i påvente av girskift, det vil si at øvelsen frikopling-innkopling blir redusert til en enkelt omkopling. Volkswagen er så vidt vi vet eneste produsent som leverer dette systemet i vanlige produksjonsbiler.

Sportsluksus

Selv om setene ikke minner mye om sofaen hjemme er det relativt mye komfortutstyr de har fått inn i supersportsbilen. Klimaanlegg er på plass, det samme er et stort musikkanlegg. Interiøret skal i tilegg være såpass fleksibelt at det skal være mulig både for korte og lange personer å kjøre bilen effektivt. I tillegg er passasjerplassen utstyrt med justerbar fotstøtte slik at det blir mulig for sidemannen å motvirke det bilen og føreren finner på.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.