Kollisjonsskader og ulykker

Glemmer trafikkreglene

Eksperter mener blant annet «manglende» blinklys og glemt telleregel er årsak til mange av ulykkene i Norge.

PÅKJØRSEL: Skade på front og bakre støtfanger topp kollisjonsstatistikken i Norge. Foto: Shutterstock/NTB
PÅKJØRSEL: Skade på front og bakre støtfanger topp kollisjonsstatistikken i Norge. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Daglig er det både små og større kollisjoner på norske veier, hvor det i de fleste tilfellene kun er snakk om materielle skader på bilene. En analyse utført av If gir god oversikt over hvordan nordmenn krasjer.

Forsikringsselskapet har nemlig undersøkt alle kollisjonsskadene meldt til dem i løpet av året, og tallene gir et inntrykk av hvilke trafikkregler nordmenn kanskje ikke er så flinke til å overholde.

«1001, 1002, 1003»

Øverst på lista over vanligste kollisjonsskader troner støtfanger foran, som etterfølges av bakre støtfanger. Tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge viser at det i 2020 ble meldt inn 24 763 skadetilfeller der årsaken var «påkjørt bakfra», som indikerer at ikke alle er like flinke til å holde avstand i trafikken.

– Husk å holde god nok avstand til bilen foran! På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etter hvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

Clementz påpeker at de fleste påkjørsler bakfra skjer i kø og ved lav hastighet.

– Men det høye antallet skader viser at det er viktig å være skjerpet og følge godt med på veien, uansett om bilen kjører sakte eller fort.

Vikeplikt-skader

En annen type skade som kommer høyt opp på lista, er høyre side. Ifs analyse viser at det er registrert langt flere skader på høyre enn venstre side av bilen.

– Det er flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side peker seg ut. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side. Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier Clementz.

Han legger til:

– En del steder er det nærmest blitt uformelle forkjørsveier uten skilting, fordi den lokale sedvanen har gjort at veier med relativt mye trafikk blir trafikkert som om den var en forkjørsvei. Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn.

Ukonsentrerte

Overfor Dinside sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF at de ikke er overrasket over tallene fra forsikringsselskapene.

– De fleste av påkjørslene skjer i kø, og det er nok flere årsaker til det. Noen holder for kort avstand foran, men vel så innvirkende er det nok at folk mister konsentrasjonen i kø. Noen tar opp mobiltelefonen eller distraheres på annen måte. Da er det fort gjort å dulte borti bilen foran, skriver han i en e-post.

En tendens som altså går igjen er veier som ikke er forkjørsvei, men som likevel brukes som det. Sødal forteller at det kan være den største veien i et nabolag som har oppnådd en salgs hevdvunnen rett til det.

– Da kan det fort smelle om de som faktisk har forkjørsrett fra en av sideveiene kjører ut på veien.

Bruk blinklys

Sødal mener det er viktig at når man kjører bil, så fokuserer man på det, slik at man er oppmerksom om trafikken flyter eller det er kø.

– Man må følge trafikkreglene og man må bruke blinklys, Da unngår man både uhell og irritasjon fra medtrafikanter, avslutter kommunikasjonsrådgiveren.

Og der treffer han nok en nerve som mange. At folk «glemmer» å bruke blinklys er en kjent problemstilling for mange trafikanter på de norske veiene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer