Golf for stikkontakten

Volkswagen viser en såkalt "plug-in hybrid" med elektro- og turbodiesel-motor.

Publisert
Sist oppdatert

Det var litt av et oppbud i Berlin da Volkswagens toppsjef, flankert av den tyske miljøvernministeren, nylig avduket en ganske spesiell versjon av bestselgeren VW Golf. Den er nemlig utstyrt med to motorer, en elektromotor med en ytelse tilsvarende 82 hestekrefter, og en turbodiesel.

Twin Drive

VW har kalt teknologien "Twin Drive" og den vil i første omgang bli testet ut i liten skala i et samarbeid mellom tyske myndigheter og bilprodusenten i 2010.

Fem mil utslippsfritt

Dieselmotoren har en makseffekt på 122 hester, og kobles inn når strømreservene er oppbrukt. Den elektriske motoren har for sin del en rekkevidde på cirka fem mil; det høres lite ut, men det er faktisk tilstrekkelig for et flertall av kjøringene til/fra jobb i urbane strøk, og en utbredelse av denne teknologien ville utvilsomt bidra betydelig til å redusere lokale utslipp og forurensning i byene. I testprosjektet i 2010 tas det for øvrig sikte på att strømmen til å lade opp bilene skal hentes fra fornybare kilder som vind, vannkraft, etc.

Les her om vår testkjøring av Golf BlueMotion. Vi snakket da om billige triks...

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer