Golf GTI som kabriolet

Volkswagen introduserer sin første kabrioletversjon av Golf GTI.

Golf GTI kommer nå både med og uten fast tak Foto: Volkswagen
Golf GTI kommer nå både med og uten fast tak Foto: Volkswagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Golf GTI har en sterk posisjon i bilhistorien og tradisjonen ruller videre. Nå lanserer man også en åpen versjon av den sportslige kompaktbilen. Det gir en ekstra dimensjon til kjøreopplevelsen.

Dagens Golf GTI kom i 2009 og har fått god mottakelse siden den gang, blant annet fra oss da vi testet den. Golf kabriolet på sin side kom først i fjor høst. Også den ga vi en god mottakelse, selv om timingen med å lansere en åpen bil på høsten vel ikke var perfekt. Derfor blir årets sommerhalvår det første for kabrioletversjonen av Norges mest solgte bil.

Les test av Golf Cabriolet her.

Velkjent motor

Motoren i kabrioleten er naturligvis den samme som i vanlige GTI. Det betyr at vi snakker om en 2,0-liters turbomotor med 210 hestekrefter og 280 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment ligger flatt hele veien mellom 1.700 og 5.300 omdreininger.

0-100 kilometer i timen tar 7,3 sekunder, mot vanlige GTIs 6,9 sekunder. Den lille forsinkelsen skyldes naturlig nok vektpåslaget i kabrioletversjonen. Det er fortsatt slik at åpne biler veier litt mer. Toppfarten er 237 kilometer i timen med manuelt gir. Alternativet er den velkjente dobbelkløtsjkassen DSG, som gir et par kilometer lavere toppfart.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer