"Volkswagen 4Motion Driving Experience", står det i invitasjonen. Javel, tenker jeg og ser for meg nøyaktig hvilken type "experience" det vil bli snakk om. Slalomkjøring mellom kjegler på ei trang isbane, bak rattet på biler utstyrt med sikkerhetssystemer som griper inn og destruerer alle forsøk på inspirert kjøring, er ikke akkurat noe jeg putter i kategorien "autofil opplevelse".
Likevel prøver jeg å riste av meg alle blaserte biljournalist-nykker og se på dette som en anledning til å høste nye erfaringer og lære hvor viktig støttesystemer har blitt i dagens trafikk. Eller noe sånt.
Bare se, ikke røre
Den første skuffelsen melder seg allerede minutter etter ankomst til isbanen. Den lekre Golf R'en som står og flørter med sine 260 hester, er ikke tilgjengelig for journalistene. Bare instruktørene får kjøre gromvogna. Det blir som å sette seg rundt bordet på julemiddagen og kjenne eimen av pinnekjøtt og lekre pølser forføre sansene, for så å få servert en dvask porsjon fiskegrateng. Kanskje dette er tyskernes form for humor? I så fall er det ikke rart ingen har oppdaget den før.

Kan skrus helt av
Dette skal likevel vise seg å bli dagens eneste skuffelse. For umiddelbart etterpå får jeg høre gledens budskap: "Ja, du kan skru ESP-systemet HELT av på denne." Jeg tror nesten ikke mine egne ører. Golfen jeg er i ferd med å sette meg inn i, er Highline-utstyrt og har en toliters dieselmotor på 150 hester.

Den er sølvfarget med mørkegrått interiør, akkurat som alle andre Golfer i hele Norge. Alt ved denne bilen utstråler sedvanlighet, konformisme og nitrist kjedsomhet. Og nå fikk jeg altså beskjeden som brått snudde hele inntrykket på hodet. Like etterpå kommer lykkesetning nummer to: "Ja, du får kjøre fritt på hele banen. Null stress om du kjører ut!"
Kikk på videoen under og se hva vi synes om Volkswagens nye firehjulstrekker...