Golf: Med skarpere klør

Mot slutten av året vil Volkswagen kunne tilby firehjulsdrift i den nye Golfen. Systemet heter 4motion, er helt nytt og bedre system for firhjulsdriftt enn hva Syncro var.

Mot slutten av året kommer Golf med firehjulsdrift, 4motion er navnet på systemet som er bedre enn syncro var.
Mot slutten av året kommer Golf med firehjulsdrift, 4motion er navnet på systemet som er bedre enn syncro var. Vis mer
Publisert

Syncro og Golf har nemlig inngått skilsmisse. Etter mange vellykkede år sammen skilte de lag. Grunnen var 4motion, som både er mer sofistikert og bedre enn hva Syncro noen gang kunne bli.

Elektronikk og oljetrykk

Hemmeligheten med 4motion er en clutch som lyder navnet Haldex. Den er elektronisk styrt og reagerer følgelig raskere og langt mer presist enn hva den gamle viskosekoblingen i Syncro systemet greide. I løpet av 1/8-dels hjulomdreining samler nemlig elektronikken inn alle informasjoner om underlag og friksjon. Derfra går informasjonen til en oljepumpe som ved hjelp av oljetrykk klemmer lamellene i Haldexen sammen. På den måten kan man trinnløst fordele trekkraften til bakakselen fra null til femti prosent.

Fordelene...

Fordelene med systemet er mange, dersom man sammenlikner med Syncro. Først og fremst slipper man at styringen blir "stiv", og man unngår konflikter med de blokkeringsfrie bremsene (ABS), antispinn (ASR) og det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), det samme systemet som Mercedes innførte som standard i A-klassen etter den veltet i en elgtest i Sverige. Fremkommeligheten og kjøreegenskapene bedres også sammenliknet med Syncro.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.