Syncro og Golf har nemlig inngått skilsmisse. Etter mange vellykkede år sammen skilte de lag. Grunnen var 4motion, som både er mer sofistikert og bedre enn hva Syncro noen gang kunne bli.
Elektronikk og oljetrykk
Hemmeligheten med 4motion er en clutch som lyder navnet Haldex. Den er elektronisk styrt og reagerer følgelig raskere og langt mer presist enn hva den gamle viskosekoblingen i Syncro systemet greide. I løpet av 1/8-dels hjulomdreining samler nemlig elektronikken inn alle informasjoner om underlag og friksjon. Derfra går informasjonen til en oljepumpe som ved hjelp av oljetrykk klemmer lamellene i Haldexen sammen. På den måten kan man trinnløst fordele trekkraften til bakakselen fra null til femti prosent.
Fordelene...
Fordelene med systemet er mange, dersom man sammenlikner med Syncro. Først og fremst slipper man at styringen blir "stiv", og man unngår konflikter med de blokkeringsfrie bremsene (ABS), antispinn (ASR) og det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), det samme systemet som Mercedes innførte som standard i A-klassen etter den veltet i en elgtest i Sverige. Fremkommeligheten og kjøreegenskapene bedres også sammenliknet med Syncro.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger