

Dette er altså ikke bare den første racingutgaven av Golf V med dieselmotor, det er også den første racingutgaven av Golf V i det hele tatt.
Diesel
Under panseret på racinggolfen ligger det en toliters dieselmotor som vi kjenner fra gatebilene. Den yter her 210 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er 330 newtonmeter ved 1.750 omdreinnger. Standardbilen har 140 hestekrefter og 320 newtonmeter. Effekten her dermed steget med formidable 70 hester, mens dreiemomentet har hatt en forsiktig økning på 10 newtonmeter.
Det står ikke noe om ytelser, men bilen veier kun 1.080 kilo slik at effekten skulle være tilstrekkelig for litt spennende racing. Motorstyringen er levert av Superchips og eksosanlegget er byttet ut til fordel for et Miltek racing eksosanlegg.
Dette blir ikke den eneste dieselgolfen på Donington. Den vil konkurrere med dieselvarianter av Golf IV og flere bensin varianter inkludert Golf R32.