Volkswagen oppgir 0,34 liter per mil ved blandet kjøring.
Volkswagen er kanskje ikke det første merket du tenker på når det snakk hybridteknologi. I stedet er det Toyota og Lexus som har vært de mest profilerte hybridmerkene i denne teknologiske oppstartsfasen. Men selv om Volkswagen har vært stille til nå, er det ting på gang også i Wolfsburg hvor Volkswagen har sitt hovedsete.
1.2 TDI pluss elektromotor
Det første eksempelet på det ser vi med denne konseptbilen, en Golf dieselhybrid. Bilen i seg selv er ikke spesielt spennende, her snakker vi om en ganske vanlig Golf V, det er drivlinjen som her står i fokus. Hjertet utgjøres av en 1,2-liters dieselmotor med common rail-innsprøytning og hittil ukjente ytelser.
Fullhybrid

Elektromotorens data er heller foreløpig ikke kjente, men den skal i alle fall være sterk nok til å sørge for fremdrift alene i enkelte situasjoner, hvilket også er tilfellet med dieselmotoren. Kombinert drift blir nok likevel det hyppigst brukte. Elektromotoren fungerer for øvrig også som startmotor og dynamo.
Nikkel-metall
Batteriet er av nikkel-metall-typen og ikke den mer tidsriktige lituim-ion-typen. Tilkoblingen til fremhjulene skjer via en oppgradert og syvsteget variant av den kjente DSG-kassen. Dermed får ikke Golf Hybrid en slik trinnløs løsning som for eksempel Toyota Prius har.
89 gram CO2

Men hvor mye, eller rettere sagt lite, bruker så denne bilen? Volkswagen oppgir 0,34 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer.
Kommer trolig i produksjon
Når det gjelder fremtidsutsikter med tanke på produksjon for en dieselhybridvariant av Golf, er de ganske lyse. Etter hva vi erfarer, er det stor sannsynlighet for at en slik bil faktisk skal i produksjon, men trolig litt etter at neste generasjon Golf kommer på det europeiske og norske markedet til høsten.
Vi kommer for øvrig tilbake med mer info, ikke minst om den tekniske biten, når dette blir klart rundt presseåpningen av Genève-utstillingen 4. mars.