Golf som dieselhybrid

Volkswagen viser en dieselhybridvariant av den populære kompaktklassebilen Golf på årets Genève-utstilling.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen er kanskje ikke det første merket du tenker på når det snakk hybridteknologi. I stedet er det Toyota og Lexus som har vært de mest profilerte hybridmerkene i denne teknologiske oppstartsfasen. Men selv om Volkswagen har vært stille til nå, er det ting på gang også i Wolfsburg hvor Volkswagen har sitt hovedsete.

1.2 TDI pluss elektromotor

Det første eksempelet på det ser vi med denne konseptbilen, en Golf dieselhybrid. Bilen i seg selv er ikke spesielt spennende, her snakker vi om en ganske vanlig Golf V, det er drivlinjen som her står i fokus. Hjertet utgjøres av en 1,2-liters dieselmotor med common rail-innsprøytning og hittil ukjente ytelser.

Fullhybrid

Elektromotorens data er heller foreløpig ikke kjente, men den skal i alle fall være sterk nok til å sørge for fremdrift alene i enkelte situasjoner, hvilket også er tilfellet med dieselmotoren. Kombinert drift blir nok likevel det hyppigst brukte. Elektromotoren fungerer for øvrig også som startmotor og dynamo.

Nikkel-metall

Batteriet er av nikkel-metall-typen og ikke den mer tidsriktige lituim-ion-typen. Tilkoblingen til fremhjulene skjer via en oppgradert og syvsteget variant av den kjente DSG-kassen. Dermed får ikke Golf Hybrid en slik trinnløs løsning som for eksempel Toyota Prius har.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer