Golf tilbake på Europa-tronen

Også når det gjelder bilsmak er Norge er et annerledes-land. Det blir klart hvis man sammenligner de europeiske og norske salgsstatistikkene.

Publisert
Sist oppdatert

Fordi vi nettopp har gjennomført en stortest av Norges mest solgte kompaktbiler, valgte vi å begynne med å kikke nærmere på nettopp kompaktklassen. I løpet av årets tre første måneder er det solgt hele 850.000 kompaktklassebiler i Vest-Europa, noe som utgjør rundt 20 prosent av det totale personbilsalget.

Golf, som i samme periode i fjor ble utfordret av både Peugeot 307 og Ford Focus, troner i år alene på Europas kompakt-trone, med 142.000 solgte eksemplarer, eller en markedsandel på 16,7 prosent.

Mer enn doblet salg

Den store fremgangen for Golf har selvsagt sammenheng med lanseringen av en ny generasjon, noe som også har gitt Golf vind i seilene her i landet. Mens det i første kvartal 2003 kun var solgt 570 biler, har Volkswagen-importøren i år solgt hele 1.242 biler. Det betyr at Golf-salget er mer en doblet og at Golf nå er oppe i en markedsandel på hele 20,3 prosent i sin klasse.

Corolla: Norges-bilen

Til tross for Golfs enorme fremgang, er det imidlertid Toyota Corolla som kan skryte av å være Norges mest populære kompaktklassebil. I første kvartal ble det solgt 1.344 Corolla, noe som gir en markedsandel på voksne 22 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer