Golf tilbake på Europa-tronen

Også når det gjelder bilsmak er Norge er et annerledes-land. Det blir klart hvis man sammenligner de europeiske og norske salgsstatistikkene.

Publisert
Sist oppdatert
Femte generasjon Volkswagen Golf
Femte generasjon Volkswagen Golf Vis mer


Fordi vi nettopp har gjennomført en stortest av Norges mest solgte kompaktbiler, valgte vi å begynne med å kikke nærmere på nettopp kompaktklassen. I løpet av årets tre første måneder er det solgt hele 850.000 kompaktklassebiler i Vest-Europa, noe som utgjør rundt 20 prosent av det totale personbilsalget.

Golf, som i samme periode i fjor ble utfordret av både Peugeot 307 og Ford Focus, troner i år alene på Europas kompakt-trone, med 142.000 solgte eksemplarer, eller en markedsandel på 16,7 prosent.

Mer enn doblet salg

Den store fremgangen for Golf har selvsagt sammenheng med lanseringen av en ny generasjon, noe som også har gitt Golf vind i seilene her i landet. Mens det i første kvartal 2003 kun var solgt 570 biler, har Volkswagen-importøren i år solgt hele 1.242 biler. Det betyr at Golf-salget er mer en doblet og at Golf nå er oppe i en markedsandel på hele 20,3 prosent i sin klasse.

Corolla: Norges-bilen

Toyota Corolla
Toyota Corolla Vis mer


Til tross for Golfs enorme fremgang, er det imidlertid Toyota Corolla som kan skryte av å være Norges mest populære kompaktklassebil. I første kvartal ble det solgt 1.344 Corolla, noe som gir en markedsandel på voksne 22 prosent.

I Vest-Europa som helhet, derimot, er ikke Corolla i nærheten av slike tall. Hittil i år er det "bare" solgt 48.000 Corolla, noe som tilsvarer en markedsandel på 5,6 prosent. Det betyr at Corolla ligger helt nede på 6. plass på kompaktbil-listen, etter Golf, 307, Focus, Megane og Astra.

307 tilbake i Europa

Andreplassen på Europa-listen innehas altså av franske Peugeot 307, som har en markedsandel på 14,6 prosent. Vi skal imidlertid merke oss at 307-salget har gått tilbake fra 127.000 eksemplarer i fjor til 124.000 i år. Tilbakegangen er på ingen måte dramatisk, i hvert fall ikke hvis vi tar hensyn til at totalsalget har gått ned fra 886.000 til 850.000 biler.

Peugeot 307
Peugeot 307 Vis mer


Likevel er nok tilbakegangen bekymringsfull sett fra PSA-konsernets styrerom. Fem av konkurrentene har nemlig klart å øke til tross for det generelt synkende salget - Audi A3, Volkswagen Golf, Mazda 3, Toyota Corolla og Renault Megane.

Focus på tredje i Europa

På tredjeplass på Europa-listen finner vi Ford Focus, som har en markedsandel på 12,8 prosent. Det betyr at Focus gjør det langt bedre på kontinentet enn her på berget. I Norge har Focus bare 7,7 prosent markedsandel.

Stilo, Leon og 147

Det er ikke bare Focus som er mer populær blant EU-borgere enn blant nordmenn. For eksempel har Opel (Vauxhall) Astra en markedsandel på hele 9,1 prosent i Vest-Europa, noe som betyr 77.000 solgte biler og en femteplass på rankinglisten. I Norge har det hittil i år kun blitt solgt 147 Astra, noe som betyr en markedsandel på bare 2,4 prosent. Disse tallene vil nok imidlertid revolusjoneres i løpet av året, snart kommer nemlig en helt ny Astra.

En lignende situasjon er gjeldende for Fiat Stilo, Seat Leon og Alfa Romeo 147. Disse selger brukbart i Europa, og gjør det katastrofalt dårlig her hjemme.

Octavia og Mazda 3

Mazda 3
Mazda 3 Vis mer


Statistikken viser også eksempler på det motsatte. Skoda Octavia har for eksempel en markedsandel på 6,6 prosent her i landet, noe som gir en 5. plass på rankinglisten. På kontinentet er ikke Octavia på langt nær like populær og ligger på en 12. plass (2,8 prosent). Også Mazda 3 ser ut til å ha langt større tiltrekningskraft på trauste nordmenn enn kontinentale europeere. Mazda 3 har 4,7 prosent markedsandel i Norge - 2,4 i Europa.

Full oversikt

Full oversikt over kompaktklasse-salget i Norge og Vest-Europa får du ved å ta en titt på følgende tabeller:

  • Salg og markedsandeler i Europa
  • Salg og markedsandeler i Norge
  • Markedsandeler i Norge vs Europa
  • Frem-/tilbakegang i Europa
  • Frem-/tilbakegang i Norge
  • Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og Automotive News Europe



    Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer