GPS for folk flest

Mens en fullverdig bærbare navigasjonsenhet kan bli din for et par tusenlapper, koster integrerte navigasjonsløsninger ofte det tidobbelte. Det vil Renault gjøre noe med.

Publisert
Sist oppdatert

Ifølge Automotive News var det bare rundt 13 prosent, eller 2,2 millioner, av Europas nybilkunder som tok seg råd til å betale for integrert navigasjon (også kalt GPS) i sine biler. Samme år ble det solgt omkring 15 millioner bærbare navigasjonsenheter.

En av de største aktørene på navigasjonsmarkedet er nederlandske TomTom, som blant annet har vunnet en rekke tester med sine modeller (deriblant på vårt søsternettsted dingz.no). Nå går TomTom sammen med Renault om å utvikle en ny, integrert navigasjonsløsning for Renaults bilmodeller.

Fordyrende elementer

Renault tilbyr selvsagt allerede i dag navigasjon i de fleste av sine modeller, men dagens løsning er i likhet med de fleste andre integrerte løsninger relativt dyr. Dette har blant annet sammenheng med at integrerte navigasjonsløsninger er koblet til bilens ratt og kilometerteller, slik at de også fungerer i tunneller og i trange bygater omgitt av høye bygninger. Integrerte enheter er også koblet til bilens stereoanlegg og en ekstern GPS-antenne. Skjermene er vanligvis betydelig større enn det som er vanlig for håndholdte varianter og mange systemer tilbyr i tillegg pil-visning på et mindre digitaldisplay i instrumentpanelet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer