Grand Scenic som toseter

Komforten og motorutvalget i moderne fleksibiler gjør dem populære som avgiftsgunstige varebiler.

Publisert
Sist oppdatert

For eksempel er hver tredje Volkswagen Touran som selges utstyrt med gittervegg og grønne skilter. Og det er et stort marked, legger vi sammen person- og varebilutgavene av Touran ender vi opp med 4.800 biler i 2004.

Særnorske biler

Tidligere var de ombygde stasjonsvognene det særeste trekket ved de norske varebilreglene. Innføringen av et kassemål som minstestandard gjorde at disse bilene forsvant, og bortsett fra store SUVer er det nå fleksibiler som gir mest personbilkomfort for pengene.

Kundene står også litt friere i valg av motor fordi økt effekt ikke straffes like hardt som på biler som er personbilregistrerte. Og det er også klart høyere komfort i en ombygd Touran enn det er i den rene varebilutgaven Caddy. I tillegg trenger ikke alle det røffe varerommet som de rene yrkesbilene har.

Klarer kassen

Den norske Renault-importøren har sikkert sett på Touran-tallene når de tror at 500 Grand Scenicer med grønne skilter vil finne nye eiere i løpet av ett år. Ferdig ombygd regner de med en startpris rundt 190.000 kroner med en 1,6-liters bensinmotor på 115 hestekrefter, og det er litt lavere enn Touran som starter på 194.000 kroner med en 1,6-liter på 102 hestekrefter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.